Blog

Saradnja startapa sa korporacijama: saveti koji donose uspeh


Partnerstvo između startapa i korporacija postalo je nezaobilazan deo savremenog poslovnog okruženja. Ovakva saradnja proističe iz potrebe za inovacijama i ubrzanim razvojem, istovremeno težeći ka zajedničkom uspehu. U proteklim godinama, primetan je porast broja startapa koji, udruženi sa korporacija, donose značajne inovacije društvu.

Dobar primer za jednu takvu saradnju, na globalnom nivou, je nemački startap BioNTech, koji je u saradnji sa Pfizerom prvi uspešno proizveo vakcinu za Covid-19. Još je mnogo ovakvih primera koji dokazuju da je saradnja startapa i korporacija dobitna kombinacija.

Broj ovakvih partnerstava se svakodnevno uvećava, jer sve veći broj korporacija ima interes da iskoristi agilnost i brzinu startapa kako bi osigurale održiv rast u poslovnom okruženju koje se konstantno menja.

Prema podacima Startap skenera 2023, više od polovine srpskih strartapa (56,9%) je učestvovalo bar u jednom programu podrške koje, između ostalog, pokreću i korporacije. To je uticalo i na ubrzani rast u ovoj oblasti, prošle godine, za više od 20 odsto. Prema Izveštaju o globalnom startap ekosistemu za 2023., koji sprovodi Startup Genome, vrednost domaćeg ekosistema je procenjen na više od milijardu dolara.

A kako bi podstakao sklapanje što više ovakvih partnerstava u našoj zemlji, ICT Hub organizuje Start Me Up - događaj koji je namenjen upoznavanju i povezivanju korporacija sa startapima. Na ovoj seriji edukativnih i matchmaking događaja, korporacije i startapi razmenjuju iskustva i znanja, ali im se pruža i neposredna prilika za povezivanje kako bi ostvarili potencijalnu saradnju.

Naša sagovornica Ana Ninković, menadžerka za inovacije u A1 Srbija je učesnicima Start Me Up-a u aprilu ove godine, predstavila njihov program za otvorene inovacije. Dok se polako pripremamo za sledeći događaj koji se održava 27.09. u ICT Hub-u sa Anom smo razgovarali o savetima namenjenim startapima, a koji će im pomoći da se bolje pripreme za događaj, ostave što bolji utisak tokom predstavljanja kao i koje ključne vrednosti mogu odvesti startap do uspešne saradnje sa korporacijom.


1. Možete li nam reći nešto više o podršci koju pružate startapima kroz vaš program, objasnite koji su glavni ciljevi i kakve benefite startapi mogu očekivati?

Svesni smo potrebe tržišta za inovativnim tehnološkim rešenjima čiji je cilj da olakšaju svakodnevni život i da unaprede organizaciju poslovanja. Zbog toga smo se odlučili da podržimo preduzetnički ekosistem i predstavimo se kao relevantan partner.

Startapima i mladim tehnološkim kompanijama, spremni smo da ponudimo našu ekspertizu, infrastrukturu, korisničku bazu za plasiranje rešenja, kao i široko rasprostranjene prodajne kanala.

To je upravo ono što im je u fazi rasta često potrebnije od finansijskih sredstava. U prvom programu koji organizujemo, obraćamo se firmama koje kreiraju digitalna rešenja za biznis korisnike, jer tu vidimo veliki potencijal na našem i regionalnim tržištima gde A1 ima svoja predstavništva.


2. Pristupaju vam mnogi, ali samo neki ostvaruju saradnju. Koje su to ključne vrednosti ili karakteristike koje tražite kod startapa kada razmatrate njihovu prijavu ili potencijal za saradnju?

Ključni kriterijumi se odnose na to koliko je rešenje u skladu sa našim strateškim principima i koliko je komplementarno sa postojećim A1 portfolijom. Takođe, važno je da rešenje bude inovativno na tržištu i da ima jedinstven predlog vrednosti koji može da osigura kontinuiran rast i širenje A1 poslovanja.

Pošto se programom obraćamo startapima i firmama, koji su već izašli na tržište sa gotovim rešenjima, važni su nam pokazatelji trenutnih rezultata i potražnje na tržištu. Naravno, neizostavan kriterijum je i tim koji je razvio proizvod, njihova vizija i misija, kao i ekspertiza koja ih vodi do kreiranja uspešnog rešenja.

3. Kako bi startapi mogli da se pripreme a da bi ostvarili najbolji mogući utisak - šta su po vama najčešće greške koje prave kada vam se predstavljaju? Šta je za vas "showstopper"?

Imamo dosta iskustva sa startapima koji svoj proizvod predstavljaju iz softverske perspektive, a ne sa strane biznisa i njegove upotrebne vrednosti. To je verovatno najveći izazov prilikom prezentacija proizvoda. Ovo nije tako čudno jer je većina osnivača startapa iz IT industrije.

Ipak, koliko je važno dobro softversko rešenje toliko je važno i da znate da ga predstavite u biznis zajednici pred ljudima koji nemaju inženjersko iskustvo. Savetovala bih im da se fokusiraju na konkretne primere primene u kojima bi njihovo rešenje dalo najveću vrednost.

4. Koje su to neke uspešne priče ili lekcije naučene iz prethodnih iskustava sa startapima a koje su oblikovale vašu trenutnu inicijativu?

Verovatno vam je poznato koliko smo proizvodom Net protect na tržištu istakli važnost Syber Security teme. Ono što je možda manje poznato je da je ovaj proizvod proistekao iz rada sa startapom Whalebone.

Ovaj stratap je zajedno sa A1 Austria kreirao rešenje do samog plasiranja na tržište. Sada je to jedna izuzetno uspešna priča koja je svoj plasman imala na više tržišta A1 Grupe.

Takođe, istakla bih da je startap zajednica prepoznala veliku potrebu našeg tržišta za B2B i B2B2C rešenjima. Veća ulaganja u servise koji su zasnovani na korišćenju podataka i primeni AI tehnologije, čiji je cilj da pomognu da se efikasnije organizuje poslovanje biznis korisnika.

Za uspešnu saradnju startapa i korporacija je važno imati tim sa vizijom i znanjem


Prema rečima naše sagovornice - koja će biti jedan od predstavnika kompanija na narednom Start Me Up u septembru - za uspeh saradnje startapa i korporacije važno je odabrati pravi tim.

Korporacije cene tim koji donosi jasnu viziju kako će određeno rešenje biti primenjeno u praksi. Njihovo znanje je garant da će projekat biti izveden do kraja i da će ga korisnici prihvatiti sa lakoćom.

Na kraju, inovativnost proizvoda je ono što donosi uspeh i startapu i kompaniji, ali i prepoznatost u široj javnosti. Proizvod mora imati jedinstvenu ideju na tržištu, koja do tada nije viđena, a da pritom donosi i set vrednosti koje će osigurati kontinuirani rast kompaniji.