Fuckup Nights: Do epic fuckups!

U četvrtak, 13. decembra, održan je 12. FuckUp Nights, na temu ,,Do Epic Things!”

Naivni kao Džon Snou na svojim startap počecima, tragični poput Neda Starka u trenutku svojih fejlova, ali i cinično duhoviti kao Tirion Lanister sada kada prepričavaju svoje dogodovštine, startapaši koji su nam predstavili svoje priče zaista jesu prošli epski razvojni put.

Nikola Vučićević iz 365Ads, Vitomir Jevremović iz VR All Art i Vladimir Šijaković iz Vozzi – koji su danas poznati po uspelim startap projektima – govorili su o onima koji nisu bili tako uspešni, ali i kako su ih ti projekti promenili i šta su iz tih ‘fuckup’ situacija naučili.

Vladimir Šijaković: Vozzi

Osnivači startapa nailaze na razne probleme prilikom građenja biznisa. Veoma je teško predvideti sve izazove koji predstoje timu, a o jednoj neočekivanoj poteškoći pričao nam je Vladimir Šijaković iz kompanije Vozzi.

Vozzi je brend koji je izrastao iz prvobitnog startapa Mile Cvik, dvosmerne platforme koja spaja vlasnike automobila sa serviserima. Vladimir je kroz deljenje svoje priče o fuckup-u želeo da svim pristunima predstavi i dočara koliko tržište može biti nepredvidivo i šta sve može da se desi pri lansiranju mobilne aplikacije. Vladimir je istakao da kada nešto radite u zatvorenom prostoru, to izgleda ovako…

Međutim, kada izađete na tržište, realnost više liči na ovo…

,,Deo za razvoj softvera postaje mali, a svi ostali delovi postaju problematika.’’, podelio je Vladimir.

Pre par godina, pri lansiranju aplikacije, Netokracija objavljuje vest o platformi MIle Cvik.

,,Tog dana smo imali preko 600 preuzimanja aplikacije. Ideja je bila da platforma bude transparentna i da svaki korisnik može da vidi servisere i partnere koji se nalaze u blizini.’’, objasnio je Vladimir, ,,Kada vidite servisera kod vas na telefonu – to nisu igračke, već pravi serviseri, jer i oni imaju svoju mobilnu aplikaciju.’’  Šta je pošlo naopako? Tog dana je 260 ljudi tražilo servis, a tim iza tadašnjeg Mileta Cvik je ceo dan proveo u ulozi call centra. Izgovori koje su čuli od ljudi, bili su:

Igrala se žena
Dao sam kučetu
Ostalo mi u džepu
Dete se igralo
I mnogi drugi

Korisnici nisu shvatili da su ikonice na aplikaciji serviseri u realnom vremenu. Nijedna od ovih 260 porudžbina korisnici nisu imali nameru da realizuju. Međutim, pravi fuckup je usledio tek sutradan. ,,Sledeće jutro se budimo. Svakog dana na aplikaciji proveravamo gde se nalaze naši partneri. Tog jutra nije bio aktivan nijedan partner.’’, podelio je Vladimir.

Šta se desilo?

Usled 70+ poziva koje su partneri primili u toku jednog dana, oni više nisu  želeli da budu aktivni na aplikaciji.

,,Ovo je jedan tržišni primer, pogotovo kada su u pitanju dvosmerne platforme, da apsolutno ne možete da predvidite šta će se desiti.’’, zaključio je Vladimir.

Nikola Vučićević: 365ads

Svoj epski fejl podelio je i Nikola Vučićević iz 365ADS, a pričao je o nekim svojim prethodnim poduhvatima pre samog pokretanja kompanije 365ADS. Nemanja se prvobitno bavio organizacijom venčanja, pa je odlučio da mu taj posao nije dovoljno stresan i uplivao je u startap vode. ,,Pre 6 godina sam se bavio organizacijom venčanja. Posao mi je bio Jennifer Lopez.’’, započeo je svoju priču Nikola, ,,Svaki dan ustaješ i budiš se sa mladama i njihovim problemima.’’

Baveći se svaki dan venčanjima, došao je do zaključka da svaka mlada nakon što njeno venčanje prođe želi da se bavi organizacijom venčanja. Odatle dobija ideju za portal Brides2Bride, čija je svrha bila da povezuje ‘bivše’ mlade sa budućim.

Međutim, šta je pošlo naopako?

Kada je krenuo sa programerima da kreira platformu, Nikola je patio od boljke koju je nazvao ‘’featureitis’’. Bez definisanih rokova, kao dodatne otežavajuće okolnosti, featureitis se manifestuje tako što nikad ne smatraš da je proizvod gotov, već uvek želiš da dodaš nešto novo, nešto inovativno. A proizvodu se ne vidi ni sredina ni kraj.

U međuvremenu, Nikola je konkurisao u jednom domaćem fondu za finansiranje projekta i dobio 100 hiljada evra za dalji razvoj projekta. Međutim, fond je tada imao striktna pravila –  toliko novca mora da bude plaćen programer, moraš da imaš zaposlene sa tom i tom diplomom… ,,Iz današnje perspektive, nikad ne bih pristao na taj kompromis’’, rekao je Nikola, ,,Kada si startap, treba ti fleksibilnost i mogućnost da možeš da biraš koga ćeš da zaposliš. Takođe, imao sam rok i da zakupim prostor. Potpisao sam ugovor o zakupu prostora na godinu dana.’’

Ali onda je došlo do nepredviđenih okolnosti. Usled drugih faktora, potpisivanje ugovora se odložilo. ,,Ja plaćam stan, plaćam zaposlene. To je trajalo do juna.’’ Ali u međuvremenu, Nikola je sam finansirao sve. ,,Da bih stvorio novac za plate i sve ostalo, krećem da se bavim nečim drugim. Gubim fokus. Igrom slučaja, to su bile kabine za slikanje. Doveli smo ih u Srbiju, a danas smo najjača regionalna firma za kabine. Proizvodimo ih i prodajemo. Ali, u tom trenutku – krenulo je naivno, ali je ubrzo krenulo da donosi novac.’’ Nikola zapada u još veći problem, jer umesto da se bavi venčanjima i platformom za mlade, svojim startapom, on kreće da se bavi organizacijom venčanja pre podne, startapom posle podne, a uveče se bavi kabinama za slikanje jer mu to donosi neophodan novac. ,,Totalno gubljenje fokusa.’’, tvrdi Nikola. Uprkos tome, uspeli su da lansiraju platformu i da prikupe 300 korisnika, ali NIkola ulazi u bitku za investiciju, tako što je krenuo da, pored svih obaveza, redovno posećuje startap događaje.

Pored lansiranja platforme i dobrih reakcija na nju, Nikola sada ima problem sa nemotivisanim ljudima. ,,Ako imaš ljude koji ne sanjaju tvoj san, a i ako tvoj san nije više tvoj san, to je jako veliki problem. Počinjem da pozajmljujem novac od banaka, da ulažem sopstveni novac. Ušteđevina se topi. Kasnimo. I tu se dešava da ja nisam stalno u firmi, a da moji zaposleni kreiraju svoje firme u okviru moje firme, a da ja to ne znam. Da rade neke svoje poslove. Totalno gubimo fokus sa Brides2Bride.’’ Nikola je uspeo da dogura Brides2Bride do neke gotove faze, ali je bio razočaran u svoj startap. ,,Imam nemotivisane ljude. Imam firmu u koju nisam želeo da idem. Svašta mi se dešavalo.’’, podelio je Nikola. ,,Kriv sam ja, jer sam bio loš lider. Nisam se bavio onim čime treba da se bavim.’’

Sve to je dovelo do toga da Nikola zatvori Brides2Bride i posveti se kabinama za slikanje i VR tehnologijama, čime se i danas bavi.

Vitomir Jevremović: VR all Art

Da u virtuelnom svetu postoje veoma realni neuspesi, pokazao nam je Vitomir Jevremović, iz VR All Art i Digital Mind. ,,Ja ću vam ispričati o fejlu koji se desio pre ovih kompanija. Ovo je fuckupovanje u vremenu kada nismo ni znali za reč startap.’’, započeo je Vita.

,,Ovo je fliper koji smo završili 2005. godine, to je bila najbolja digitalna simulacija flipera koja je napravljena u tom trenutku.’’, izjavio je Vita.

Počelo je tako što je Vita želeo da pravi igrice, a imao je kontakte sa raznim investitorima koji su imali nameru  da ulože u njegovu viziju. Prvobitna ideja je bila da kreiraju Online Football Manager, ali Vita je želeo da pre toga uloži u manji projekat, na primer fliper.

,,Hajde da uradimo nešto malo, da to prodamo pa posle da se fokusiramo na Football Manager.’’, rekao je Vita, ,,Pošto sam igrao fliper i znao sam da ne postoji dobra simulacija, hteo sam da napravim najbolji fliper na svetu.’’

Procena je bila da će projekat trajati šest meseci. Međutim, projekat je potrajao čak 4 godine, a u međuvremenu je Vita uložio dosta svog novca u izradu flipera.

,,To se odugovlačilo i otezalo, fliper je bio sve bolji i bolji, ali nikada dovoljno dobar. U tim trenucima nikad ne računate koliko ste para potrošili, jer novac samo odlazi.’’

Kada je fliper napokon izašao na tržište – fliperi više nisu bili aktuelni, PC više nije bio aktuelan.

Nakon toga, Vita otvara novu firmu, u saradnji sa novim investitorima i kreće da pravi interaktivne touch panele.

,,To je vreme pre iPhone-a i glavna fora u to vreme je bio multitouch.’’, rekao je Vita, ,,Napravili smo zaista impresivan uređaj u tom trenutku. Eksperimentisali smo i sa softverom i sa hardverom, koji detektuje više dodira u isto vreme.’’

Vita tvrdi da je uređaj radio sjajno, ali je bilo mnoštvo problema – svetlosni uslovi, to je radilo sa laserima koji su bili ispod uređaja, i tako dalje.

,,Imali smo investitora koji je uložio novac i mi smo zaista napravili prvi uređaj. Kada smo krenuli da ga prodajemo, Phillip Morris je iznajmio 4 uređaja za žurku.’’, kaže Vita. ,,Mi smo to odradili i lepo naplatili. Ja sam želeo da nastavim dalje.’’

Međutim, investitorka koja je bila većinska vlasnica firme, želela je gotov proizvod koji će moći da prodaju. ,,Mi u Srbiji ne možemo da radimo gotove proizvode, jer nismo imali ni proizvodnju ni novac ni tržište. Morali smo da prodajemo ono što imamo, jer je novac išao samo na dole.’’

Zbog nerazumevanja sa investitorkom, dao je otkaz u svojoj firmi i zatvorio kancelariju. Međutim, ovo iskustvo je Vitu gurnulo u vode virtuelnih tehnologija, te je odatle nastala i njegova današnja firma Digtial Mind.

Pogledajte ceo FuckUp Nights:

Šta radimo

We like exceptional people, projects that can scale to beyond, and mindsets imprinted with technology.

Za dodatne informacije
kontaktiraj nas: