Blog

Šta su dark store marketi i na koji način transformišu industriju dostave?


Vaša porudžbina stiže za 30 minuta. Quick commerce više nego e-commerce. Osnovne namirnice na klik, spakovane i poslate iz vama najbližeg dark store marketa. Sve ovo su primeri kako se polako menja i transformiše i industrija dostave kod nas.

Wolt traži osobe za Wolt Market u Srbiji na poziciji Operations Manager i General Manager. Ovo su bili pozivi koji su mi privukli pažnju jer ukazuju na to da Wolt planira da otvori dark store ili dotcom centar, što je koncept o kome se nedovoljno govori kod nas, a veoma je značajan za sve koji prodaju online i ozbiljni su u tome.

Šta će biti budući Wolt Market?

Ne, Wolt ne otvara svoj supermarket, ili bar ne otvara supermarket u koji ćete vi fizički ići. Ali ćete verovatno svoje namirnice, koje poručite preko njih, dobiti baš iz njega. 

Reč je o već više decenija poznatom konceptu, koji podrazumeva da u trenutku kada se online prodaja razvije i kada više nije isplativo, pre svega vremenski, ići od lokacije do lokacije i sakupljati artikle koji su naručeni, prodavac ili isporučilac otvara svoj market koji je namenjen samo za to, da se na jednom mestu nađe sva roba kako bi se lako prikupila, spakovala i isporučila.

Razloga je više:

  • Brža isporuka
  • Manji troškovi u nekim segmentima
  • Lakša organizacija
  • Efikasnije planiranje
  • Razdvajanje offine i online poslovanja

Ovo je obično “prodavnica” koja više liči na neko skladište ili magacin, koja nije u centru grada, a koja ima dobru komunikaciju sa najprometnijim delovima kada su porudžbine u pitanju. I ima svoje zaposlene koji se staraju o tome da sistem nabavke, evidencije i isporuke savršeno funkcioniše.

Online prodaja odavno više nije samo dodatak poslovanju koji imate, jer eto, imaju svi. Ekspanzija online kupovine počela je i pre pandemije, ali sa njom je svakako doživela bum. Nikome niće biti isplativo da prodaje online i ima gubitak, ali ni da od online prodaje odustane. Zato se traže modaliteti kako optimizovati procese, odgovoriti na zahteve i očekivanja kupaca koji će biti sve zahtevniji i primeniti primere dobre prakse.

Kupovina čak i osnovnih namirnica online je relativno nov trend kod nas, ali polako postaje veoma prisutan. Kako se radi o artiklima koje verovatno želite odmah, a ne za 5 dana, i pravila se malo menjaju. 

Postoje prognoze da će do 2025. godine, čak 25% ukupnih kupovina namirnica globalno biti online. Pre pandemije prognoza je bila na 13%, što govori kako su se i navike potrošača veoma brzo promenile.

Maloprodaja namirnica je inače veoma delikatna industrija. Brzi digitalni rast u 2020. godini možda je bio odličan za prihod, ali su trgovci na malo koji nisu imali online usluge izgubili veliki deo kupaca. U zemljama sa dužim lockdown-om to je svakako bilo još izraženije.

Put do profitabilnosti je jasan, ali ne i lak. Prodavci prehrambenih proizvoda treba da poboljšaju svoju operativnu efikasnost tako što će suštinski preispitati svoje procese i osnovne tehnologije koje ih podržavaju. 

Postoje dva načina za to. Ili će sami preuzeti kontrolu nad svojom digitalnom trgovinom ili će sklapati partnerstva sa onima koji već to rade bolje. 

Dostupnost i brzina su verovatno dve ključne reči. 

Brzina isporuke postaje sve važniji činilac, pa se uz e-commerce sada pojavljuje i termin quick commerce, odnosno princip brze isporuke koja je garantovana u određenom kratkom roku, koji ide i do 10 minuta. U tom slučaju želećete da imate sve organizovano tako da onaj ko prikuplja i pakuje moze to da uradi za par minuta. To je jedino moguće ako to radi u dobro poznatom, dobro organizovanom, dobro snadbevenom okruženju kakav je dark store.

Dostupnost podrazumeva da se out of stock situacije ne dešavaju ili da se dese kao izuzetak, ne kao pravilo. Kako bi se to postiglo, potreban je efikasan sistem planiranja i nabavke, što samo postojanje dark store koncepta neće rešiti. Teško da će i tim ljudi uvek biti u mogućnosti da postignu sve, naročito kada se radi o složenim sistemima sa velikim brojem porudžbina. Tu na scenu stupa gore pomenuta upotreba tehnologije, koja bi uz pomoć AI (veštačke inteligencije) i modela mašinskog učenja mogla da omogući efikasan sistem praćenja ulaza i izlaza proizvoda, uz sistem predviđanja budućih trendova na nedeljnom, mesečnom, godišnjem nivou. To u praksi znači da sam sistem “zna”, na primer, koji proizvodi više idu vikendom, ili šta će se tražiti u vreme nekog praznika, i u odnosu na te prognoze pravi plan nabavke.

Kako ne bih dark store ovde opisao kao savršeno rešenje, jer to nije, pomenuću i par mana koje se odmah nameću.

To je još jedna prodavnica, sa ljudstvom i zakupom i svim ostalim fiksnim troškovima. Koliko god da idealnu lokaciju odaberete, ipak će biti komplikovano stići do nekih adresa. Tu dark store i quick commerce možda nisu najkompatibilniji koncepti. Dark store može biti i konkurent postojećim prodajnim mestima, i odvući deo profita, a ne uvećati ga.

Još jedna od ideja i mogućenosti je dark store kao neka vrsta first aid centra, gde će se nalaziti samo najvažnije/ najpopularnije/ najosnovnije namirnice i roba. Onda to može biti i manji, jeftiniji prostor, na više lokacija, bliže kupcima. To rešava neke od mana klasičnog dark store skladišta.

Da li smo još daleko od dalje automatizacije u vidu mašina ili robota koji bi radili veći deo posla, sigurno da jesmo, za sad je tu ipak ključni element kada je scale u ovim pravcima u pitanju. Ali, da će doći do sve veće transformacije i ove industrije, sigurno da. 

Jedan od primera je i CarGo Battler na našem tržištu, kao neka vrsta pandana Uberu koji je takođe uskočio u industriju dostave. Ovakve i slične izlete sigurno možemo da očekujemo.