Blog

SaaS biznis model - akcelerator digitalne transformacije kompanija


U svetu biznis inovacija, 2023. godina je možda više nego ijedna pre, donela nove izazove biznis liderima pred kojima je kompleksan zadatak - zadržati standarde kvaliteta postojećih usluga i proizvoda i istovremeno postati dostupan novim generacijama klijenata. U svetu (poslovanja) koji se rapidno digitalizuje, poimanje tržišta postalo je  samo po sebi diversifikovano. Nova tržišta danas su prevashodno definisana promenama u odavno globalizovanom doživljaju sveta i digitalnim navikama, očekivanjima i ponašanjima koja su nastala tokom prve i druge tehnološke revolucije.

Biznis kontekst 2023. godine

Koliko je ova prva, prava post-pandemijska godina promenila pravila biznis igre, svedoči podatak da je digitalna transformacija od aspiracije dobila status apsolutne neophodnosti. Šta bi bili osnovni uzroci savremenih zahteva tržišta? Pogledajmo u njih na tri nivoa - nivo korisnika, nivo biznis konteksta i nivo globalnih faktora.

  1. Promenjene životne navike i prioriteti korisnika usluga, proizvoda i servisa - nakon iskustva globalne pandemije, rezultirali su potrebom za optimizacijom što većeg procenta administrativnih obaveza kako bi se ostatak vremena posvetio aktivnostima koje unapređuju kvalitet života pojedinca i njegovih zajednica.

  1. U biznis kontekstu, inflacija i lekcije koje smo naučili iz zlatnog doba investiranja u inovativna tehnološka rešenja, učinile su da je prag tolerancije za inkubiranje novih ideja niži - u svetu zabave na primer, doba robustnih streaming biznis modela se polako završava a sa njim i besplatni pretplatnički paketi za korisnike.

  1. Na globalnom planu, evidentne klimatske promene i principi zelene ekonomije diktiraju procese inoviranja a sve više čine i faktor pri odlučivanju o B2B partnerstvima kao i kompanijama koje ćemo kao korisnici pružiti svoje dragoceno vreme i novac.

Iako ove promene najneposrednije u strateškom planiranju i organizaciji svog poslovanja osećaju tehnološke kompanije, 2023. godine nijedna inovativna kompanija ne može ostati imuna na galopirajuće zahteve tržišta - optimizacija ljudskih resursa, pametno ulaganje u inovativne procese i sklapanje partnerstava ka novim ciljnim grupama i/ili tržištima

Jedan od proverenih načina za biznis da u ovako kompleksnu trku inovacija uđe na mudar način, zadržavši kontrolu nad procenom optimalne naredne zone razvoja, je integracija inovativnog SaaS rešenja. Naredne redove posvetićemo upravo savremenom pogledu na njega - šta je to tačno SaaS biznis model, koje sve benefite pruža biznisima, kao i koji to savremeni faktori najznačajnije utiču na ovu vrstu inovacije, kako za biznise, tako i za kreatore inovativnih rešenja, danas.

Softver kao usluga (SaaS) - definicija i najčešći biznis modeli

Verovatno ste do sada čuli za softvere kao što su Trello, Salesforce, Wix, Asana, Slack ili Mailchimp? U kojoj god industriji da se aktivni, 2023. godine verovatno koristite neki od ovih softver kao usluga rešenja u svom svakodnevnom poslovanju. 

Softver kao usluga (Software as a Service) je vrsta rešenja a za kompaniju biznis model, koji kompaniji pomaže da optimizuje svoje poslovanje, usluge i odnos sa klijentima i/ili korisnicima koristeći integrisano softversko rešenje koje se bazira na cloud tehnologiji menadžmenta podataka. To znači da kompanija kao klijent po povoljnim uslovima plaća korišćenje softverskog rešenja a infrastrukturna pitanja ostaju kod SaaS partnera. U ovom modelu, troškovi i menadžment softvera i podataka, kao i njegovo održavanje i unapređivanje, ostaju obaveza softverske kompanije. Biznis, kao i njegovi korisnici, koriste samo internet kako bi pristupili softverskim funkcionalnostima i konzumirali proizvode, usluge i servise biznisa u pitanju.

B2B i B2B2C kontekst

Najzastupljeniji modeli SaaS rešenja su u okviru B2B ili B2B2C biznis modela. Prednosti su - integrisanost tehnologija, brže operacije, smanjenje troškova kao i opšte unapređenje vrednosti koja se pruža klijentima i/ili korisnicima.

B2B SaaS model podrazumeva da kompanija koristi cloud softver kako bi optimizovala različite procese i zadatke poslovanja kao što su računovodstvo, produktivnost, upravljanje odnosa sa kupcima (CRM - Customer relationship management). Kompanije se obično pretplaćuju na ovakva softverska rešenja na mesečnoj ili godišnjoj bazi.

Biznis logika B2B2C SaaS modela za softversku kompaniju je pristup većem broju korisnika a biznis koji softver integriše ima za cilj da svojim korisnicima pruži optimizovano iskustvo sa što manje nepotrebnih koraka u interakciji sa proizvodom, uslugom i servisom.

Hajde da pogledamo u ove prednosti u kontekstu upravo SaaS B2B i B2B2C biznis modela, pri čemu je drugi među najbrže razvijajućim biznis modelima inovativnih kompanija danas.

Prednosti SaaS biznis modela u procesima digitalne transformacije

Kao generalnu krupnu prednost, koja nam je sada, nakon većeg broja studija slučajeva, poznata, izdvojili bismo ubrzanu inovaciju. U B2B2C SaaS biznis modelu, kompanije mogu brže da promovišu nove elemente i unapređenja svojih proizvoda i usluga. Proces razvoja i specifičnost intervencija se ubrzavaju, omogućavajući biznisima da pouzdano i pravovremeno komuniciraju svoju nezamenljivost svojim korisnicima.

Od ostalih prednosti izdvojili bismo:

  1. Uštedu troškova

U integraciji SaaS rešenja, kompanija izbegava troškove investiranja u infrastrukturu i održavanje softvera. Ovo je važna stavka i za velike i male kompanije jer je digitalna transformacija delikatna promena u poslovanju koja i od etabliranih kompanija zahteva agilnost u cilju veće biznis rezilijentnosti.

  1. Skalabilnost

Koristeći SaaS rešenje, biznisi imaju kontrolu nad skaliranjem svojih operacija u skladu sa potrebama tržišta. Fleksibilni pretplatnički model omogućava kompanijama da upravljaju svojim rastom, pre svega povećanjem broja korisnika, bez dodatnih troškova ili smanjenje standarda kvaliteta.

  1. Bezbednost podataka

B2B2C SaaS biznisi izdvajaju se kao najpouzdaniji u domenu zaštite podataka. Kako su obično u pitanju biznisi koji upravljaju velikim brojem osetljivih podataka korisnika i/ili operativnih podataka poslovanja partnerskih kompanija, zaštita podataka i iz ugla kompanije i iz ugla korisnika igra važni faktor u procesu donošenja odluka 2023. godine.

  1. Integraciju i pristupačnost

Biznisi lako mogu da integrišu SaaS rešenje u svoje postojeće sisteme i aplikacije, što im štedi vreme i novac za pitanja ljudskih resursa kao i, inače dodatne, procese neophodne za migraciju operacija i podataka u nove softvere. Istovremeno, ovi softveri su im dostupni neprestano što kompaniji omogućava objedinjene uvide u operativnost njenih proizvoda, usluga i servisa. Krajnji dobitnici u ovako ustrojenim procesima su korisnici čije korisničko iskustvo ima pažnju 24/7.

Savremeni SaaS trendovi - kratak pregled

Sada kada smo pogledali u specifičnost inovacija 2023. godine i prednosti koje u procesima digitalne transformacije kompanijama može da pruža integracija SaaS rešenja, uz specijalan osvrt na B2B i B2B2C SaaS biznis modele, hajde da ovaj pregled zaokružimo kratkim osvrtom na trendove koji na ovakva partnerstva najviše utiču upravo sada.

Bilo da ste kompanija koja želi da integriše SaaS rešenje ili ste kreator softverskog rešenja koji traži specifičnu potrebu na koju može da odgovori svojim proizvodom, ovo su faktori koji definišu SaaS inovacije u poslovanju danas:

  1. AI i Machine Learning - Uloga veštačke inteligencije i mašinskog učenja u upravljanju odnosima sa mušterijama/korisnicima. SaaS rešenja se mogu koristiti za analizu predvidljivog ponašanja korisnika, radi automatizacije CRM procesa, unapređenja personalizacije iskustva kao i preciznije procese segmentacije korisnika.

  1. Novi modeli pretplata - poznati freemium model pretplate koji je do sada predstavljao uvod u plaćeni pretplatnički model polako dobija novu dimenziju. Jedan od novih modela zasnivaće se na vremenu korišćenja softvera, radije nego na fiksnim pretplatničkim paketima. Takva opcija korisnicima pruža veću fleksibilnost u planiranju i upravljanju budžeta, a kompanijama takođe daje fleksibilnost u dogovorima sa SaaS partnerom. 

  1. Konacno, i sasvim očekivano, davanje prednosti proizvodima, uslugama i servisima dizajniranim prevashodno za mobilne telefone - u prilog ovome dovoljno je izneti sledeći podatak: predviđanja pokazuju da će čak tri četvrtine internet korisnika do 2025. godine primarni kontakt sa internetom imati putem telefona.

Nova era biznis inovacija

Nova era biznis inovacija nosi sa sobom nove izazove - održavanje visokih standarda dok se istovremeno prilagođavamo novim generacijama klijenata postalo je ne samo cilj već i neophodnost. Dok se svet transformiše, od kompanija se očekuje da budu adaptivni, da optimizuju resurse, ulože pametno u inovacije i uspostave partnerstva sa novim ciljnim grupama. U takvoj trci, SaaS rešenja postaju ključ za mudro vođenje, omogućavajući kompanijama da ostanu u kontrolu i na čelu optimalnog razvoja.