Blog

Kako da uvedete AI u svoj biznis a da to ima smisla?


Dobro je da razmišljate o tome da uvedete veštačku inteligenciju (AI) u poslovanje. Ali, šta ako o tome premalo znate, i još manje razumete? Postoje načini. Ne morate da budete programerski genije. I dalje je najvažnije da poznajete svoj posao.

Možda je vaše najbliže iskustvo sa AI bilo kada vam je društvena mreža preporučila nekog koga dobro poznajete, ali ne želite da vidite ni na telefonu. Možda niste ni znali da time upravlja AI. Pa, kad već AI koristi vas, možda je vreme da koristite i vi nju. Odluka o tome je već početak.  Za kratak vodič i osnovne pojmove o uvođenju AI u biznis, možete da pitate AI, a možete za početak i da pročitate ovaj tekst.


Znajte da smo u ICT Hubu sve ovo prvo isprobali na sebi. Možda ne morate da prolazite sve isto što smo i mi. Krenuli smo od osnovnih, jednostavnih stvari, eksperimentisali, testirali, prilagođavali se i učili. Odatle ovaj tekst.


#1. Gde AI može da vam pomogne?


Neće vam podići atmosferu u timu dobrim forama, pa ni skuvati vam kafu dok vi to radite, ali može značajno da ubrza dosadne taskove, automatizuje procese i pročešlja neke podatke, pa da vi donesete bolje odluke.

Excel, na primer. Nešto od toga AI može da uradi za vas u par sekundi. Ako vaša korisnička podrška ceo dan odgovara na ista pitanja - dajte to chatbotu. Ljudi će imati više vremena i mozga za važnije stvari. Gledajte na šta vam odlazi najviše energije, pa vidite da li tu AI može nešto da uradi.

#2. Formiranje AI-driven tima


Bitno je da vaši ljudi prvo shvate šta to uopšte znači, uvođenje AI u poslovanje. Inače, neko bi mogao da vas sabotira, uplašen da će biti zamenjen. Pomozite ljudima da razumeju šta je, čemu služi, šta može i šta ne može.


Ne mora svako da postane programer, ali je važno da ljudi razumeju osnovne koncepte. Da skontaju da AI nije svemogući mozak koji sve može bolje od njih, već alat koji će da im pomogne da oni budu bolji i da im bude lakše.

#3. Baby steps


Prvo testirate osnovne stvari. Počnite s pilot projektom koji ima jasne ciljeve. Ne mora da bude ambiciozan. Tipa, umesto da odmah potrošite sve što imate na AI sistem za predviđanje tržišta, prvo testirajte AI alat za automatizaciju emailova, analizu podataka o prodaji ili slično.

Možda imate i ideju za nešto revolucionarno, ali ne žurite. Brzi i opipljivi rezultati, makar to bilo unapređenje nekog malog procesa, daće vam samopouzdanje da krenete u veće stvari.

#4. Potražite pomoć, nije sramota


Možete vi to sami? U redu. AI je alat, kao i motorna testera. Nadamo se da znate šta radite. Ako baš i ne znate, jer uvođenje AI u poslovanje nije “uradi sam” projekat i nije nešto što se uči na YouTube-u, koristio bi vam neko ko će vam pomoći.


Šta mislite da je veći “luksuz”, angažovanje AI stručnjaka ili gubljenje tri puta više vremena (i para, živaca…) na samostalne pokušaje? S druge strane, možda i najveći luksuz je ignorisanje transformacije koju AI donosi... Dobar konsultant ili partner će vam pomoći da definišete jasnu AI strategiju, pronađete rešenja za sebe i izbegnete tipične zamke.

#5. Ne zaboravite na podatke


Istina je da AI zapravo ne zna ništa. Nema pojma. Potpuno zavisi od podataka koje mu date. Ako su haotični, nepotpuni ili pogrešni, samo će automatizovati haos ili učiniti greške efikasnijim. To je onaj primer sa “neprijateljem” kog vam društvena mreža preporučuje za “prijatelja”. Nije kriva. Nije znala.

Pre bilo čega, posvetite se tome. Očistite i organizujte podatke. Neka budu upotrebljivi. Inače, džaba sve.

#6. Ne ostavljajte ga samog


Ako u AI transformaciju ulazite s fantazijom da ćete, jednom kad proradi, moći na kolektivni godišnji dok on radi umesto vas, onda odustanite odmah. AI morate da pratite, analizirate rezultate i prilagođavate. Ne samo zato što nije nepogrešiva, nego zato što - ponovo - to je samo alat.

AI je moćan alat, ali ne očekujte da reši sve vaše probleme. Može vam pomoći da vi sami rešite neke probleme koristeći AI. Što pre krenete, to bolje, ali kao što smo rekli - polako. Prvo je potrebno da vi budete inteligentni.