Blog

Korporativne inovacije – koliko smo u toku, na kakvom smo putu, šta nam predstoji?

Lekcije sa Lean Startup samita u Berlinu

Prva evropska konferencija posvećena inovacijama održana je u Berlinu pod nazivom Lean Startup Summit Berlin. Kompanija Live on Demand se ponovo pobrinula da, pod okriljem kompanije Erika Risa Lean Startup Co. organizuje jedno od vodećih dešavanja kada govorimo o tome kako u današnje vreme treba graditi moderne kompanije budućnosti.

Berlin je bio domaćin događaja koji je mnogima poznat kao ‘najbolji dvodnevni trening za inovatore’ i koji je uspešno praznio hodnike za ‘networking’ tokom sesija, jer su svi nastojali da čuju kakve poruke donose najveći eksperti, autori, preduzetnici i inovacioni menadžeri. Svi oni koji su želeli da saznaju kako da efikasnije inoviraju unutar svojih kompanija, prenesu svoja naprednija iskustva ili dođu do novih resursa i partnera u inovacionim naporima, imali su priliku da uče jedni od drugih kroz veliki broj interaktivnih formata poput ‘keynote’ izlaganja, radionica, okruglih stolova, panel diskusija i mentorskih sesija. Isto tako, prvi dan konferencije omogućio je učesnicima da sami kreiraju agendu konferencije kroz sve popularniji ‘unconference’ pristup.

Dušan Vukanović, direktor za poslovni razvoj i inovacije ICT Hub-a, i ja smo prošle godine posetili pomenutu konferenciju u Amsterdamu i tom prilikom saznali da je korporativni svet već uveliko otkrio tajnu uspeha kod startapa koji profitabilno posluju, te da su se principi lean metodologije odavno odomaćili u korporacijama širom Evrope.

Ako je opšti utisak prošlogodišnje konferencije bio da su korporacije otkrile tajnu startap uspeha, ovogodišnji utisak je da su dokazi valjanosti principa lean-a i ostalih metodologija koje podržavaju inovacije prepoznati i usvojeni, a korporacije su prepoznale i važnost uspostavljanja jasnih procesa, metrika i organizacionog dizajna, kako bi uspele u svojoj nameri da inovacione napore jasno mere i na taj način se usmere ka viziji budućnosti koju žele.

Umesto standardnog izveštaja o tome šta je sve bilo aktuelno na ovogodišnoj konferenciji, volela bih da svoju ambasadorsku ulogu ispunim kroz objavljivanje serije tekstova vezanih za teme koje su važne za korporativno inoviranje i preduzetnički menadžment koji transformiše organizacionu kulturu i doprinosi dugoročnom rastu, a o kojima sam slušala na ovogodišnjem Lean Startup samitu.

Alexander Osterwalder i Tendayi Viki

Imajući to u vidu, želim da odmah sa vama podelim nešto što svi nastojimo da demistifikujemo i izbegnemo, a to su najčešći mitovi koje korporacije imaju o inovacijama. Kada kažem korporacije, mislim na donosioce odluka koje se tiču inovacija u najširem kontekstu. Sam tekst je inspirisan i prilično verno približava prezentaciju koju su na ovu temu imali Alexander Osterwalder, suosnivač konsultantske kuće Strategyzer, koautor knjiga Business Model Canvas Value Proposition Design Tendayi Viki, od skora pridruženi partner u kompaniji Strategyzer i koautor izdanja The Corporate Startup i Lean Product Lifecycle, koje vam toplo preporučujem da pročitate prvom prilikom, a njihov blog na ovu temu možete pogledati i na Strategyzer stranici.

Razbijanje mitova o inoviranju unutar korporacija

Mit #1. Pustite da cveta hiljadu cvetova

Kada sa vrha kompanije stigne direktiva – ‘inovacije su nam važne, bez njih ćemo uskoro postati irelevantni, moramo da napravimo neke nove poslovne modele koji će donositi xy prihoda do xy godine’ – odjednom svi panično počinju da razmišljaju šta i kako raditi da se to realizuje što pre. Godinama unazad se jedan od pristupa inoviranju koji kaže ‘pustite da cveta hiljadu cvetova’ pokazuje kao opobano loš. Raditi ‘neke kreativne stvari’ sa kojima ćemo smisliti kasnije šta ćemo je loše iz više razloga. Najvažniji ukazuje na nepostojanje inovacione teze koja usmerava vaše inovacione napore, definiše koje oblasti i pravci inoviranja su strateški važni i doprinose realizaciji postavljenih poslovnih ciljeva. Inovacija dolazi kao odgovor na probleme koje želimo da rešimo. Jedino što iz ovakvog pristupa možete efikasno da skalirate jeste organizacioni haos koji nastaje u međuvremenu.

Mit #2. Inovacija je skupa

Ukoliko krenemo od stava da smo velika kompanija koja mora da ostvauje i veliki profit, to onda sigurno znači da treba da se upuštamo i u velike rizike sa velikim ulozima? Zapravo, ne moramo! Svaki startap i investicioni fond polazi od principa lean metodologije koji nalažu da se krene od malih stvari, da se napreduje na osnovu validiranog učenja, dok pravimo nešto što je nekome zaista potrebno, kako bismo oko toga izgradili održiv finansijski model. Onda slede velika ulaganja koja će skalirati ono što znamo da je pravi proizvod ili usluga za naše proverene korisnike/kupce.

Mit #3. Inovacije se tiču ulaženja u velike opklade

Oslanjajući se na prethodni mit – da kao velika kompanija moramo da imamo vrlo uspešne projekte koji snažno doprinose profitabilnosti poslovanja – moramo da naglasimo da sve počinje kroz manje ‘opklade’ koje inkrementalno uvećavamo kako projekti počinju da pokazuju progres koji se zasniva na pravim saznanjima o tome šta je tržištu potrebno i na koji način mu to pružiti.

Mit #4. Inovacija je “seksi”

Svi oni koji se bave inovacijama unutar velikih sistema, još uvek deluje kao da pokušavaju da počine karijerno samoubistvo. Možda mnogima to deluje smešno, ali ima dosta istine u ovome, a dobra vest je da se ta situacija poslednjih godina menja. Inovacije postaju važne, ali je isto tako potrebno da se ne držimo slepo uverenja da moć unutar korporacije zavisi u svakom trenutku od budžeta kojima raspolažemo i broja ljudi koje vodimo. Kao što smo već rekli – sa inovacijama je potrebno početi od malih stvari.

Mit #5. Korporacije imaju više resursa od startapa

Još jedan mit koji je potrebno da razbijemo što pre! Investicioni fondovi preduzetnog kapitala (venture capital ili skraćeno VC) investiraju daleko više u startape, nego što jedan korporativni startap može da očekuje od svoje kompanije. Takođe, za razliku od korporacije koja želi kratkoročne uticaje i efekte ulaganja, VC investitori imaju drugačiju filozofiju i strpljivo investiraju u uspeh za koji znaju da će se desiti kasnije u budućnosti.

Mit #6. Novac ne pokreće inovatore

Generalni direktori, ovo je trenutak da se zamislite… Da je neko od vaših zaposlenih napravio nov motor rasta koji vredi milione i više, da li bi to pokušao ponovo ukoliko mu/joj je jedini vid priznanja došao kroz uvećanje plate? Preduzetnik koji ulaže ogroman entuzijazam i duge radne sate i uspe da napravi novog ‘jednoroga’, sigurno će želeti da ima i udeo u vlasništvu tako nečega. Podsticaji za korporativne preduzetnike moraju da se promene kako bi ti preduzetnici ostali tu gde jesu.

Mit #7. Inovacija je isto što i tehnologija/R&D

Ukoliko ste uspešno implementirali novu tehnologiju u okviru svog korporativnog odeljenja za istraživanje i razvoj, morate da znate da to nije isto što i uspešna inovacija. Uspešna inovacija predstavlja kombinaciju novih kreativnih ideja i održivih poslovnih modela, dok se uspešni poslovni modeli sastoje od dve komponente – proizvoda koji odgovaraju na realne potrebe korisnika i sposobnosti da se proizvodi dostave korisnicima na ponovljiv i profitabilan način.

Mit #8. Ideja je sve

Svi smo puno puta čuli rečenicu – ‘Kada bismo došli do odlične ideje… sve bi bilo lakše.’ Samo što nije baš tako. Ideje su svuda… ali same po sebi ne vrede ništa! Startapi su nas odavno naučili da je poenta u sprovođenju ideje u delo – u predlog vrednosti koji korisnici žele i poslovni model koji je skalabilan.

Mit #9. Inoviranje ne može da se nauči

Još jedan mit koji sa zadovoljstvom rušimo – mnogi misle da se preduzetnici rađaju i da kompanija samo treba da pronađe nekoga ko je izgradio neki startap i dovede tu osobu da započne sa inoviranjem. Međutim, do koje mere treba i na koji način treba inovirati je veština koju jeste moguće naučiti, i to kroz praksu, uz odgovarajuće usmeravanje i vođenje.

Mit #10. … kakva su vaša iskustva – koji mit biste vi rado razbili?