Blog

AI kao šansa za poslovnu transformaciju, ali stvarno ovog puta

Veštačka inteligencija je danas svuda – u medijima, na konferencijama, u reklamama. Deluje kao da je svaki alat „AI-powered“, svaka kompanija „AI-ready“, i svako od nas „AI-native“, čak i kada to zapravo nije slučaj. U toj velikoj količini informacija, posebno male i srednje firme ostaju zbunjene. Ne zato što ne žele da se uključe, već zato što ne znaju odakle da krenu.

Mala i srednja preduzeća čine okosnicu privrede Srbije – više od 90% svih kompanija spada u ovu kategoriju, a zapošljavaju preko dve trećine svih radno sposobnih ljudi. U isto vreme, većina njih se i dalje bori sa osnovnom digitalizacijom poslovanja – uspostavljanjem CRM-a, ERP-a, online prodajom ili marketingom. Uvođenje AI-ja u takav kontekst često zvuči kao nešto daleko i rezervisano za "velike igrače". Ovogodišnje istraživanje i to potvrđuje, nivo primene AI tehnologija je na niskom nivou kod mali i srednjih preduzeća.

Ali, upravo u tome leži prilika.

Fleksibilnost kao prednost mali i srednjih preduzeća


Za razliku od velikih sistema koji imaju složene hijerarhije, spore procese odlučivanja i stroge IT procedure, male i srednje firme imaju ono što se danas smatra bitnom osnovom za implementaciju novih tehnologija – agilnost i brzinu implementacije. Male promene mogu doneti velike efekte. Na primer, jednostavna automatizacija u procesu fakturisanja, korisničke podrške ili generisanja izveštaja može uštedeti sate rada nedeljno.

Naravno, prvi korak je najteži. Pa – odakle da se krene?


 Prvi koraci ka AI-u i kako da ne zakomplikujete stvari:

1. Počnite od problema, ne od tehnologije

Umesto da tražite gde da „ugurate“ AI, zapitajte se gde vam najviše vremena odlazi na rutinske zadatke. Postoji velika verovatnoća da upravo tu postoji prostor za automatizaciju. Mapiranje procesa i izazova je često proces koji može biti realizovan interno kroz intevjuisanje zaposlenih ili uz pomoć  eksperata sa strane

2. Mapirajte jednostavne use-case-ove

Najbolje je početi od zadataka koji se ponavljaju, gde imate jasne podatke, kao što su:

  • automatsko odgovaranje na najčešća pitanja korisnika,
  • kategorizacija mejlova i zahteva,
  • kreiranje sadržaja za društvene mreže uz pomoć AI alata,
  • osnovne analize podataka o prodaji ili korisnicima.

Ovde je jako bitno da ovo jesu procesi koji se ponavljaju ali isto tako njihovim unapređenjem možete očekivati inkrementalni benefit, koji se vrlo često ogleda u smanjenju vremenu za obavljanje određenih taskova, što je nekad krucijalno, jer male i srednje firme uvek imaju izazov oko zapošljavanja novih ljudi.

3. Dozvolite eksperimentisanje unutar tima

Dajte ljudima prostora da testiraju alate poput ChatGPT-a, Notion AI, Copilot-a i sličnih. Neka sami osete gde im AI može pomoći – često se najbolji use-case-ovi otkriju iznutra.

Ne treba bežati ni od eksternih edukacija, jer često pogled sa strane na biznis uz ekspertizu fokusiranu na AI tehnologiju i alate mogu kompaniji doneti mnogo za kratko vreme.

4. Postavite osnovne smernice i ciljeve

AI ne mora odmah da postane deo poslovne strategije, ali bi trebalo da imate plan: ko koristi AI, za šta, i kako merite korist. Ovo može biti jednostavan dokument od jedne strane koji daje smer kretanja.

Postoje kompanije koje već sada mere vreme za obavljanje određenih taskova i upoređivanjem početnog stanja tj proseka za obavljanje tih istih taskova u odnosu kako je to posle dva meseca korišćenja AI tehnolgoija može dati jasnu sliku kakvi su benefiti.

5. Povezujte se i učite od drugih

Ovo je možda i najvažniji savet. Brzina razvoja AI-ja je ogromna i niko ne može sve da isprati sam. Učenje iz konkretnih primera drugih firmi i otvorena razmena znanja postaje ključ uspeha.

Neki od referentnih sajtova koje možete pogledati kod nas su:

Ako se i dalje pitate od čega krenuti i u kojoj fazi je vaša kompanija što se tiče primena AI tehnologija, predlažemo jednu kratku test - anketu, gde kroz 5 minuta i odgovore na pitanja možete definisati u kojoj ste fazi primene AI tehnologija i koji bi to bili neki naredni koraci.

Uradite test ovde.

Test nije samo za one koji već koriste AI – upravo suprotno. Namenjen je svima koji žele da se pripreme za naredne korake, ali i da razmisle o temama koje do sada nisu uzimali u obzir.

Uvođenje AI rešenja ne mora biti skok u nepoznato, već pažljivo isplaniran niz koraka koji počinju razumevanjem sopstvenih izazova. Male i srednje firme imaju jedinstvenu prednost – brzinu kojom mogu da se pokrenu i eksperimentišu. Ključ je u postepenom pristupu, pametnom izboru procesa za automatizaciju, učenju kroz praksu i otvorenoj razmeni iskustava sa drugima.

Ako ne znate odakle da krenete, prvi korak može biti i samo iskren pogled na trenutnu situaciju u kojoj se nalazite.

Tekst preuzet: Biznis magazin