Shootset story: Za preduzetništvo je neophodno iskustvo

Sedma u nizu investicija prvog srpskog privatnog fonda ICT Hub Venture otišla je u ruke srpskog startapa iz Pančeva, Shootset. U pitanju je platforma koja spaja modele sa fotografima aktivna na srpskom tržištu, a već je u procesu širenja na tržište Los Anđelesa. Razgovarali smo sa osnivačima Mihajlom Petrov i Milošem Radovanović o tome odakle potiče ideja za platformu, o izazovima sa kojima se tim susreće i planovima za budućnost. ICT Hub Venture je otvorio poziv za četvrti ciklus prijava za investiciju, koji će biti otvoren do kraja novembra 2018. godine.

ICT Hub: Kako je nastao Shootset?

Mihajlo: Shootset je nastao 2016. godine. Krenuli smo sa razvojem u maju, a u septembru smo već imali razvijen MVP (minimum viable product). Ideju smo dobili od drugara koji je fotograf. Kroz priču sa njim smo saznali da ima problem da konstantno pronalazi nove modele za stock fotografiju. Odlučili smo da se sastanemo sa nekoliko fotografa, kako bismo videli da li problem zaista postoji. To se pokazalo kao tačno, pa smo krenuli da radimo i uskoro lansirali Shootset.

Miloš: Do kraja prve godine imali smo 500 korisnika. U prvih mesec dana, 300 ljudi je krenulo da koristi platformu. Uz samu promociju, imali smo sreće da se i ja dugi niz godina bavim modelingom, pa sam inicijalno pustio vest svim prijateljima u toj industriji. Uglavnom su to modeli koje fotografi znaju i veća je verovatnoća da ih privatno kontaktiraju, ali nam je njihov dolazak mnogo značio.

Mihajlo: Malo nakon toga, Miloš je počeo da se bavi scoutingom. On je doveo dosta modela. Miloš poznaje više modela nego što ja znam ljudi. Što se fotografa tiče, oni su sve vreme dolazili sami, to je zaista bio dobar znak da se krećemo u pravom smeru. Ka njima nismo puštali kampanju, dolazili su sa raznih strana i foruma. Bitno je da su nas pronalazili i počinjali da koriste platformu. Dve godine je platforma aktivno radila i tada smo odlučili da apliciramo za investiciju. ICT Hub Venture je prvo i jedino mesto gde smo poslali prijavu.

ICT Hub: Kakva vam je struktura tima? Čime ste se pre bavili? Koje znanje vam je značilo?

Mihajlo: Alen i Ivan su programeri sa 6-7 godina iskustva. Svi smo pokretali nekoliko startapa pre Shootset-a. Neke zajedno, neke odvojeno. Meni je ovo šesti startap, Milošu je treći. Za preduzetništvo je potrebno iskustvo, ništa neće uspeti iz prve.

Miloš: Već dugi niz godina sam model, tako da sam dosta upoznat sa modnom industrijom i sa industrijom fotografa. Znam šta treba fotografima, a i meni kao modelu. To moje znanje smo uspeli da implementiramo u dalji razvoj platforme. Napravili smo MVP, ali smo tek iz mog iskustva definisali detaljno šta je potrebno fotografima, a šta modelima. Nastavili smo dalje sa razvojem i došli smo do neke zajedničke sinergije. To nam je omogućilo da budemo ovde gde smo sada.

ICT Hub: Koji je najveći izazov na koji ste naišli?

Mihajlo: Najveći izazov sa kojim smo se susreli do sada bio je registracija firme na Stripe Atlas-u. Konkurisali smo, ušli u proces registracije koji je trajao čitavih 9 meseci i na kraju nismo dobili odobrenje. Stripe Atlas ima dosta rigorozniji proces selekcije kada su u pitanju firme iz Srbije. Tek nakon dobijene investicije smo ponovo aplicirali i dobili. Verujem da je investicija u našoj prijavi dosta pogurala dobijanje odobrenja.

ICT Hub: Na kojim tržištima ste aktivni?

Mihajlo: Trentuno Srbija i Amerika, konkretno Los Anđeles. To je to za sada. Amerika će nam biti glavno tržište na koje ćemo se širiti naredniih par godina.

Miloš: Imamo modele iz celog sveta. Imamo po nekoliko modela iz Nemačke, Japana, Hrvatske, ali nemamo nikoga iz, na primer, Australije jer nam fokus još uvek nije tu. Bila bi prevelika investcija da odjednom odlučimo da se širimo svuda, pa smo se odlučili samo za Los Anđeles. To nam je primarni fokus, jer LA vidimo kao meku za modele i glumce.

ICT Hub: Da li imate potrebu za širenjem tima?

Mihajlo: U ovom trenutku ne, ali je izvesno da ćemo imati potrebe za širenjem developmenta i supporta u nekom trenutku.

ICT Hub: Da li platforma ima dovoljno i fotografa i modela? Da li svaki model ima priliku da bude angažovan, a svaki fotograf da nađe odgovarajućeg modela?

Mihajlo: U Srbiji da, imamo dobru bazu modela i fotografa. A što se Los Anđelesa tiče, tu smo tek krenuli da popunjavamo bazu i da skaliramo na to tržište. Za sada tamo nemamo fotografe, ali očekujemo da do kraja oktobra imamo 1000-1500 modela i nekoliko fotografa, kako bismo mogli da testiramo platformu i plaćanja. Do sada nismo radili kampanju ka fotografima, čekali smo odgovor od Stripe-a kako bismo rešili pitanje plaćanja.

ICT Hub: Na koji način ste se odlučili za lansiranje platforme u LA?

Mihajlo: Odlučili smo da uđemo na to tržište zbog velikog potencijala širenja. U Americi ljudi imaju drugačiji mindset, više je rasprostranjena svest o vrednosti softvera, dok na domaćem tržištu to nije uvek slučaj. Navikli su da plate softver, ukoliko im znači. Veliko je tržište i jako nam je zanimljiva činjenica da je LA sam po sebi odvojeno tržište od ostatka zemlje. Sjajno nam je i to što dosta možemo da se proširimo tamo, a da i dalje ostanemo u Americi. Velika razlika na koju smo naišli je cena promocije na društvenim mrežama, tamo je dosta skuplje. Za sada imamo dobre koverzije i akvizicije, koje i dalje spuštamo.

ICT Hub: Da li ćete širiti tim u Americi?

Miloš: Mislim da će se to očekivati od nas, ali mi sada to prilično lepo vodimo odavde. Neki fondovi iz Amerike traže, kao uslov za investiranje, da menadžment tim bude smešten u Americi. Sa te strane, da, preselili bismo se. Ali nama mnogo više odgovara da budemo smešteni ovde.

ICT Hub: Koliko vam je bitna dodatna edukacija i kako pronalazite vreme za istu?

Miloš: Smatramo da je to neophodno. Konstantno nailazimo na nove situacije i moramo da učimo kako da se nosimo sa njima i kako da ih rešimo. Mi nismo znali koliki je problem da se registrujemo na Atlasu, pa smo onda učili i čitali sve o njemu kako bismo znali kako da dobijemo odobrenje. Isto tako nisam znao kakve sve probleme može da ima fotograf na našem sajtu. Za mene je sajt veoma funkcionalan, ali onda me fotograf kontaktira da mi kaže kako ne može da nađe potrebnu funkciju. Morao sam da naučim da gledam očima fotografa kako bih znao kakva platforma je njemu potrebna. Napravio sam profil fotografa na svom sajtu da bih mogao da znam na koje probleme oni nailaze. Non stop se usavršavamo.

Mihajlo: Kako sve dublje ulazimo u razvoj, meni su bitne teme biznis i marketing. Dosta čitamo, slušamo kurseve na Udemy-u, snalazimo se. Da bi startap išao dalje, da bi biznis išao dalje, moramo i mi da napredujemo. Pogotovo na početku, kada je tvoj posao zapravo sve. Imamo neverovatno veliku pomoć od ICT Hub-a. Mislim da o mentorskoj podršci nismo ni razmišljali kada smo tražili investiciju, a ta pomoć je ogromna stvar. Saveti o biznisu, marketingu, prodaji, a pogotovo pravni saveti. Ta podrška utiče na to gde će se nalaziti firma, i da li će se uopšte nalaziti. Moj posao jeste da usmerim biznis u pravom smeru, a do sada nisam imao kome da se obratim za pomoć pri donošenju odluka. Novac daje mogućnost da skaliramo i da se fokusiramo samo na to, fokus je veoma važan. Ali mentorska podrška, koja nema veze sa novcem, je neverovatna.

ICT Hub: Gde ste ranije nalazili podršku?

Mihajlo: Startap zajednica u Srbiji je dosta otvorena. Kome god da smo se ovde obratili za pomoć, izlazili su nam u susret. Nekim uticajnijim ljudima u zajednici smo čak i pisali, a dešavalo se da odgovori stižu u roku od pola sata. To nismo očekivali.

ICT Hub: Kakvi su planovi za razvijanje platforme?

Mihajlo: Radimo na mnogim novim funkcijama. Radićemo novu opciju – casting call. Za našu industriju je to poprilično bitno. Prelazimo na nešto što bismo nazvali Upwork model, gde ćemo imati otvorene konkurse na koje će modeli moći da se prijavljuju.

Miloš: Kada su fotografu potrebna tri modela određenih karakteristika u Beogradu, on će kreirati casting call. Na njega se mogu prijaviti svi modeli koji odgovaraju opisu. Fotograf na osnovu slika bira modele koji mu najviše odgovaraju. Na ovaj način skraćujemo vreme, jer će u kastingu pisati i termin fotografisanja, pa će se prijaviti samo modeli koji su slobodni u to vreme.

Mihajlo: Naš glavni cilj je da podignemo broj korisnika na sajtu. Da svaki model može sam da utiče na apliciranje i dobijanje angažmana. U narednih mesec dana ćemo to testirati. Želimo da implementiramo neke nove tehnologije, razmišljamo u tom smeru.

Personal scout je nova besplatna sekcija na sajtu, i za modele i za fotografe. Personal scout je u formi chat-a, gde oni mogu da postave sva pitanja i nedoumice ukoliko imaju problem. Hteli smo da personalizujemo support, nismo želeli da naši korisnici moraju da nam pišu email i da čekaju ticket koji će dobiti. Ovakva komunikacija je veoma neformalna i nama dragocena baza, jer se bolje upoznajemo sa problemima industrije i onda možemo da razvijamo šta zaista industriji treba, a ne ono što mi mislimo da treba.

ICT Hub: Svi modeli i fotografi na platformi su verifikovani. Na koji način vršite verifikaciju?

Miloš: Kao neko ko je u modnoj industriji već deset godina, mogu da procenim ko je spreman da pristupi industriji, pogotovo ako je new face u pitanju. Ljudi koji su pristupili platformi budu podeljeni u tri kategorije: new face, rising star i handpicked. Za handpicked modele, Shootset garantuje da su to profesionalci i da će saradnja sa njima biti dobra. Rising star modeli imaju neko iskustvo, vidi se da su nešto radili, ali nisu profesionalci. New face su modeli bez iskustva ili sa minimalnim iskustvom, ali sa mnogo potencijala. Oni su idealni za fotografe koji su takođe amateri, pa da zajedno grade portfolije.

Što se tiče fotografa u Srbiji, imao sam sreću da zaista poznajem veliki broj fotografa. Ako ne poznajem nekoga, verovatno me samo jedna osoba deli od tog fotografa. Meni je bitno da imam jaku referencu. Na osnovu toga mogu da garantujem da ima snažan portfolio iza sebe. Lažni profili ne dolaze u obzir.

Što se tiče fotografa iz Amerike, za sada ih nema na platformi. Ali imamo kreiran plan verifikacije. Plan je da sa svakim fotografom imam video poziv kako bih ga bolje upoznao. Svakom fotografu tražim na uvid portfolio. Najmanji problem jeste pronaći ljude sa fotografija, što meni pruža mogućnost da postavim pitanje iz ugla modela ,,Kako se tebi čini saradnja sa ovim fotografom?’’. Taj put planiram da testiram.

ICT Hub: Da li planiraš da automatizuješ taj proces?

Miloš: Ja ne želim da se taj proces automatizuje i izgubi ljudski dodir. To je primaran deo mog posla. Ako verifikaciji oduzmemo ljudksi dodir, pristupamo određenoj verovatnoći za grešku. Kako nam je privatnost i bezbednost veoma bitna stavka, nismo spremni da dozvolimo ovakve greške.

Mihajlo: Sve ostale funkcionalnosti nemaju smisla, ako ovaj deo nije odrađen kako treba. Za nas je ovo veliki izazov, ali i jedinstven selling point. Bitno nam je da plaćanje bude potvrđeno, pa mi rezervišemo sredstva, pre nego što se slikanje dogodi. Na sigurnosti radimo najviše.

ICT Hub Venture je otvorio četvrti poziv za prijavljivanje za investiciju. Tražimo proizvode koji rešavaju postojeće probleme, sa potencijalom širenja na regionalno ili globalno tržište. Neophodno je imati MSP (minimum sellable product), kao i operativan tim. Više o uslovima, možete pročitati na veb sajtu fonda.

 

Šta radimo

We like exceptional people, projects that can scale to beyond, and mindsets imprinted with technology.

Za dodatne informacije
kontaktiraj nas: