Retail Open Innovation Challenge u organizaciji kompanija Delez Srbija i ICT Hub-a

Šta sve može da se desi kada u isti prostor smestite zaposlene u korporaciji, predstavnike startap zajednice i Design Thinking eksperta? Od 5. Do 7. Oktobra 2018. godine, okupili smo 21 zaposlenog iz kompanije Delez Srbija, 25 predstavnika lokalne startap zajednice, studenata, kreativaca, programera i preduzetnika, kao i design thinking eksperta Vinćenca di Mariju.

Cilj ovog izazova je bio pronalazak inovativnih rešenja na neku od zadatih tema:

Prodavnica budućnosti #StoreOfTheFuture
Kako smanjiti upotebu plastike? #PlasticFree
Bolje radno okruženje #BetterPlaceToWork

Učesnike su u teme izazova, koje su u skladu sa obećanjima Delez Srbija: Bolje mesto za rad, Bolje mesto za kupovinu i Bolji komšija, uveli lideri tih inicijativa – direktorka za razvoj talenata i organizacije Ivana Pejak, potpredsednik operacija Dimitrije Stojanović i direktorka komunikacija i održivosti Mirjana Jovašević.

Uz pažljivo vođenje Vinćenca, i naših fasilitatora, Ane Jeličić i Đurđe Đukić iz ICT Hub-a, i Vladislave Đumić-Trtice iz kompanije Delez, započeo je naporan vikend pod krovom ICT Hub-a. Pre svega, trebalo je svim učesnicima približiti teme i postaviti osnovu o tome šta Design Thinking metodologija predstavlja.

Kako bismo izbegli usmeravanje ka rešenjima koja već postoje, zaposleni iz Deleza raspoređeni su u timove, zajedno sa eksternim učesnicima.

Uvodni deo, odigrao se u petak, 5. oktobra, u poslepodnevnim časovima. Učesnici su se okupili u prostorijama Playground-a nakon naporne, radne nedelje. Možda je sa strane delovalo kao da će biti teško razmrdati umornu publiku, ali je Vinćenco, energičnim nastupom, brzo uspeo da privuče pažnju i onih najumornijih. Krenula je zajednička avantura, kroz koju su postavljene osnove Design Thinking metodologije, kao i teme izazova. Prvi dan se završio razvrstavanjem u timove, dodelom tema, i igricama koje su jasno naslikale kako izgleda dinamika tima.

Sunčano subotnje jutro je za učesnike krenulo veoma aktivno. Neophodan korak ka pronalasku rešenja jeste anketiranje korisnika, kupaca, zaposlenih u prodavnicama i svih ostalih na koje problem utiče. Timovi su se uputili ka obližnjim Maxi i Shop&Go radnjama, u potrazi za sagovornicima, koji su bili raspoloženi da podele svoja iskustva tokom vikend kupovine. U zavisnosti od dobijene teme, zadatak timova je bio ispitivanje radnika o problemima na koje nailaze tokom svakodnevnog rada, ili kako izgleda postojeći sistem odlaganja i recikliranja plastike, ili o potencijalnim rešenjima za prodavnicu budućnosti. Kako se ICT Hub nalazi u centru grada, mnogi učesnici su se uputili pravo na pijacu Zeleni venac, kako bi dobili sveže informacije. Nakon izlaska iz prostora Playground-a, kao i zone komfora, timovi su se vratili puni ideja i spremni da svoje uvide stave na papir i podele sa ostalima. Uostalom, Open Innovation Challenge nije klasično takmičenje, na njemu nije cilj pobediti, već zajedničkim snagama otvoriti vrata i pustiti inovacije unutra. Na osnovu prikupljenih rezultata, timovi su definisali trenutno stanje, problematične tačke, a svoje uvide su podelili sa svim ostalim timovima, što je svaki tim usmeravalo ka potencijalnim rešenjima.

Nakon toga, usledile su brainstorming sesije. Da li ste znali da je za uspešan brainstorming potrebno postaviti neka pravila? Ne bojte se, nisu rigorozna. Od vas se traži da ostavite mobilni telefon na stranu, da nadograđujete ideje ostalih članova tima, da poštujete druge članove tima, da ne odbacujete odmah glupe ideje i da podstičete one preuveličane, divlje ideje. Sve ono što je nastalo tokom brainstorminga, potrebno je na neki način grupisati. Prvi korak jeste da se grupišu one koje liče jedne na druge. Drugi korak podrazumeva da napravite skalu ideja, počevši od one koju možete već sutra da implementirate, do one koja je skoro pa nemoguća. (Toplo vam preporučujemo da posvetite pažnju nemogućim idejama.) Na kraju sesije, usledio je odabir konačne ideje, za koju će se sutradan izraditi prototip.

Jedna od glavnih karakteristika Open Innovation Challenge-a jeste ta da na samom kraju ne postoji klasična power point prezentacija, već timovi kreiraju prototip pomoću kartona, papira, flomastera, šibica, sudova ili bilo kog materijala koji pronađu u prostoru. Kreira se performans u koji su uključeni svi članovi tima. Nedeljno pre podne proteklo je u užurbanom kreiranju prototipa koji će na najbolji način preneti ideju za koju se tim zalaže. Naših 46 učesnika, postali su glumci za jedno pre podne! Ono što je usledilo jesu duhoviti performansi, sjajni prototipi i burne reakcije publike.

Žiri  je ideje ocenjivao na osnovu uvida koji su timovi stekli, inovativnosti, prototipa i performansa. Članovi žirija ispred kompanije Delez Srbija bili su generalni direktor, Kventin Rojer, potpredsednica ljudskih resursa, Tatjana Krasulja, direktorka komunikacija i održivosti, Mirjana Jovašević, potpredsednik operacija, Dimitrije Stojanović, predstavnik ICT Hub-a, Dušan Vukanović, kao i design thinking ekspert Vinćenco di Marija.

Odabrana su tri najbolja rešenja, po jedno za svaku temu, od kojih je jedno rešenje nagrađeno.

Najbolje rešenje u kategoriji Plastic Free, osmislio je tim Održivi. Njihovo rešenje jeste da se put plastike prati, tako što će svaki komad plastike imati svoj ID, kada se sadržaj potroši, plastika se vraća u prodavnicu, ID se skenira i u GreenApp aplikacij na mobilnom telefonu se pojavljuje cvetić. Za skupljenih 10 cvetića, korisnik dobija vaučer za kupovinu u Delez prodavnicama. Ovaj tim činili su Sanja Komadina, Vladan Stefanović i Milica Popović iz Delez-a, dok su predstavnici eksterne zajednice bili Danijel Ilijevski, Gojko Radišić i Filip Janić.

Najbolje rešenje u kategoriji Prodavnica budućnosti, osmislio je tim 5 star, koji je razvio koncept rešenja koji prodavnice pretvara u takozvane community hubove. Zbog velikog uticaja digitalizacije, kupovina se premešta online, a tim 5 star veruje da je kupcima neophodan razlog za odlazak u prodavnicu. Iz tog razloga su osmilili koncept pretvaranja radnji u mesta za druženje gde se održavaju lokalni događaji, gde će kupci na licu mesta moći da probaju proizvode koje žele da kupe. Tvorci ovog rešenja su Uroš Mirić i Marija Vujčić iz Deleza, kao Vladimir Despotović i Filip Milinković.

Najbolje rešenje kategorije Bolje radno mesto, a ujedno i pobednik izazova, osmislio je tim Cvetići. Njihovo rešenje je platforma za zaposlene, preko koje bi mogli da dobiju mnoge funkcionalnosti. Pre svega, da se informišu o novostima u kompaniji Delez, kao i sve informacije koje se tiču njihovog rada, počevši od vesti o tome koji su novi artikli u radnjama ili koji su artikli na akciji. Platforma obuhvata i informacije o zdravstvenom osiguranju, benefitima i mogućnost socijalizacije sa ostalim zaposlenima. Poseban deo njihovog rešenja predstavlja i linija prevoza zaposlenih Maxi Line, koja bi radnicima obezbedila brz i bezbedan put do posla i nazad. Pobedničko rešenje osmislili su Maja Đoković i Marko Stojanović iz Deleza, Jovana Sićević iz kreativnog studija i startapa Storyline i student Gojko Petrović.

Pobednički timovi su nagrađeni poklon paketima organskih Premia proizvoda, a pobednički tim je osvojio tri mentorske sesije sa Vinćencom di Marijom. Na taj način, tim će nastaviti da se bavi idejom koja je nastala tokom aktivnog vikenda u ICT Hub-u, a mi se nadamo da će je uskoro i implementirati.

Autor: Aleksandra Jovičić

Šta radimo

We like exceptional people, projects that can scale to beyond, and mindsets imprinted with technology.

Za dodatne informacije
kontaktiraj nas: