Blog

Razlika između poslovnog uspeha i neuspeha je u validaciji ideje


Uprkos tome što podaci govore da 90 odsto startapa propadne, njihov broj raste iz godine u godinu, uvek su glavna tema kada se priča o inovativnim pristupima poslovanju i jednostavno su u trendu. Raznovrsni su razlozi zašto ljudi pokreću svoje kompanije, često veoma lični i gotovo uvek jedinstveni. S druge strane, najčešći razlog neuspeha jednog startapa jeste to što tržište nema potrebu za njegovim proizvodima ili uslugama. To potkrepljuje i istraživanje koje je sproveo „CB Insights”, u okviru koga je analizirana 101 neuspešna kompanija, a čak 42 odsto ispitanika je kao razlog neuspeha upravo izdvojilo nedostatak tržišta.

Ukoliko želite da izbegnete isti scenario i prvo validirate svoje poslovne ideje, sâm proces nije kompleksan, ali zahteva vaše vreme i spremnost da priznate grešku. Uz to, evo i nekoliko saveta koji će vam pomoći da kroz ceo proces prođete brzo i efikasno.

Budite svesni ko su vaši korisnici

Ovo je prva i osnovna stvar – morate biti sigurni da poznajete svoje korisnike i da razumete njihove navike. Ako znate šta ih trenutno frustrira i šta je ono što žarko žele, lakše ćete osmisliti rešenje koje im je potrebno. Vaš prodajni proces bio bi znatno jednostavniji ako od početka formirate listu (potencijalnih) frustracija koje će biti rešene korišćenjem vaših proizvoda ili usluga ili listu (realnih) želja koje će biti ispunjene na isti način.

Problem je najvažniji, rešenje dolazi tek posle

Ne bi trebalo da razmišljate o rešenju sve dok ne razumete srž problema. Daćemo jednostavan primer: direktor jedne kompanije ima problem u organizaciji svojih dnevnih aktivnosti. Rešenja ovog problema mogu varirati od angažovanja ličnog asistenta do korišćenja softvera za planiranje i organizaciju vremena. Pronalaženje pravog rešenja zavisi, pre svega, od razloga zašto taj direktor nije u mogućnosti da organizuje svoj raspored. Otuda se fokusirajte na razumevanje problema svog idealnog korisnika pre nego što započnete sa velikim ulaganjem u svoj biznis. Rešenje se može prilagoditi vremenom, kako se tehnologija menja, ali problem ostaje uvek isti u svojoj suštini.

Obavezno identifikujte „prethodnike”

Pod time mislimo da pronađete ljude koji su u startap svetu poznati kao „Earlyvangelists”, jer su ti pojedinci, zapravo, izvor najkorisnijih informacija i saveta. Oni su, verovatno, razmišljali o problemu koji rešavate čak i duže nego vi, pa vam mogu pomoći da razumete potencijalne korisnike i proizvode koji su im potrebni. To su osobe koje imaju problem koji pokušavate da rešite i svesne su ga, aktivno traže rešenje, samostalno su već pokušale da ga nekako razreše i voljne su da plate nekome, ukoliko taj neko zaista može da im pomogne da taj problem brzo i efikasno prevaziđu.

Bez ključne hipoteze – nema pravog pomaka

Šta mora biti tačno da bi moj biznis funkcionisao? Odgovorom na ovo pitanje stvarate ključne hipoteze svog poslovanja. Ilustrujmo ovo opet jednostavnim primerom: ako ćete nuditi vlasnicima pasa uslugu šetanja njihovih kućnih ljubimaca, ključne hipoteze bi bile da vlasnici pasa nemaju dovoljno vremena da ih šetaju i da vlasnici pasa imaju dovoljno poverenja da to neko radi umesto njih. Ako vlasnici pasa imaju dovoljno vremena i volje da šetaju svog psa – ništa od biznisa. Isto tako, ukoliko nemaju poverenja u druge ljude kada je njihov kućni ljubimac u pitanju – ništa od biznisa. Dakle, da bi ova ideja bila uspešna, obe pretpostavke moraju biti istinite. Iza svakog biznisa su u osnovi ovakve tvrdnje, a na vama je da pronađete svoje.

Validacija je uspešna ako je neko voljan da plati

Možete proveriti i utvrditi mnoge stvari, ali je, na kraju, samo plaćanje istinska i nepogrešiva validacija. Proces validacije započinje razumevanjem problema koji frustriraju vaše korisnike i želja koje oni imaju, a završava se njihovom spremnošću da kupe proizvode ili usluge koji im u tome pomažu. Validacija poslovne ideje je samo prvi korak u maratonu zvanom vođenje sopstvenog biznisa, ali ukoliko je odrađena na pravi način, uštedeće vam i vreme i novac.

Izvor: BizLife magazin