Od biznisa do digitalne mašine: Transformacija kompanije

U sredu, trećeg oktobra, održan je meetup na temu ,,Od biznisa do digitalne mašine: Transformacija kompanije’’, u saradnji sa kompanijama IBM i Ingram Micro. Ovo je prvi u nizu meetupa i radionica čiji je cilj da se približi na koji način savremene tehnologije utiču na biznise i kako koristiti tehnologije u svrhu tih biznisa. Za ljude koji su preduzetnici, startapi, ljudi koji sami pokušavaju da pokrenu i donesu nešto novo, mislimo da će im biti jako interesantno ono što se priprema u IBM-u. Kroz konkretne primere, posetiocima će biti pružena prilika da nešto novo nauče, čuju, kao i prilika za umrežavanje nakon svakog događaja.

Nataša Sekulić, Country Leader za Srbiju, Makedoniju, Crnu Goru i Albaniju za IBM je otvorila događaj i publici prenela tri teme za razmišljanje. Prva tema jeste ekosistem IBM-a, koji je organizovan tako da se eksternoj zajednici približe tehnologije i način razmišljanja koji može da se iskoristi u poslovanjima. Ekosistem, koji je otvoren i za klijente, tradicionalne partnere, ali i za startape kako bi se kreirali novi poslovni modeli i nove transformacione akcije. Druga tema koju je Nataša istakla jeste pozicija developera u firmi. Kompanija IBM ima cilj da se približi developerima kroz digitalne tehnologije, jer developeri, hteli mi to da priznamo ili ne, donose 50% odluka u preduzećima. Kao dokaz prepoznavanja ove činjenice, IBM je pre dve godine na globalnom nivou uveo funkciju Chief Digital Officer.

Treća tema jeste IBM-ova posvećenost ka open source zajednicama, više o tome možete pročitati na developer.ibm.com.

Nakon Nataše, predstavio se Igor Urošević, tehnički direktor kompanije Ingram Micro za Istočnu Evropu. Ove dve kompanije spaja dugogodišnja saradnja, ali i zajednička vizija pristupa IT tržištu. ,,Ulaskom u četvrtu industrijsku revoluciju, granice tradicionalnog poslovanja se brišu.. Do skoro je Blockchain velikoj većini ljudi bio sinonim za kriptovalute, međutim on polako dobija svoje prisustvo u energetici i mnogim drugim industrijama gde transakcije želimo da decentralizujemo. Na tržištu ne preživljavaju najjači, nego samo oni koji mogu brzo da se adaptiraju. Ako se prave odluke ne donesu u pravo vreme, kasnije je to mnogo teže uraditi.

Arhitektura preduzeća

,,Dok mi pričamo IBM zaista radi neke zanimljjive i velike stvari, želeli smo da vam se danas predstavimo kao jedan novi IBM; kao što i ovaj video tvrdi. Mnogo smo se promenili zajedno sa tehnologijom i sada smo pokretači mnogih interesantnih stvari.’’, ovim videom i izjavom je Novica Ninić otvorio svoje izlaganje.

IBM radi na redefinisanju različitih industrija. U domenu digitalne transformacije uopšte, transformacije IT okruženja, ne samo velikih kompanija, već bilo kog IT okruženja. ,,Mi se nalazimo u jednom, globalno zanimljivom trenutku kada tehnologija menja svakodnevicu svih nas. Stalno slušamo o Uberu i drugim digitally native, cloud born kompanijama’’, podelio je Novica. Činjenica koju je on istakao malo nakon toga, zapanjila je mnoge u publici. 52% kompanija koje su se 2000. godine nalazile na Fortune 500, Forbes i sličnim listama – danas ne postoje. Šta predstavlja njihov neuspeh? U čemu leži uzrok problema? Nespremnost na brzo reagovanje i promenu, kako na kompanijskom nivou, tako i na ličnom. ,,Mi smo prošli kroz transformaciju i želimo da podelimo svoje znanje i iskustvo’’.

Da živimo u zanimljivom, digitalnom periodu, govori i činjenica da mnoge današnje profesije neće postojati za par godina. Svakodnevno moramo sebe da pitamo da li postoji neka veština ili nekoznanje koje će nas učiniti konkurentnijim i vrednijim na tržištu? Novica smatra da je danas potrebna samo jedna veština: mogućnost brzog prilagođavanja okruženju i brzog delovanja.Svet postaje digitalan, povezan i niko ne može da pibegne od tog fenomena. Važno je da se postigne brzina i fleksibilnost da se brzo odgovori na izazove koji se javljaju.

,,Prvi izazov za tradicionalna preduzeća su konkurentske firme koje su cloud born, digitalizovane od samog početka. Danas su sve industrije digitalizovane. Za nešto za šta ste pre 20 godina morali da imate pola data centra, danas imate u jednom laptopu povezanom na internet, na javnom cloudu i uz znanje programiranja, možete da napravite čudo. To je veliki izazov za tradicionalne kompanije, koje sa druge strane imaju i svoja ograničenja i ona je sprečavaju da deluje brzo. Ako ste startap, vi imate svoje izazove. Vaš izazov jeste kako da shvatite ovog velikog konkurenta, kom želite da preotmete deo prihoda i korisnika ili želite da mu priđete kao partner.’’, rekao je Novica.

Kada govorimo o digitalnoj transformaciji, to odmah asocira na arhitekturu preduzeća. ,,Ukoliko ste pre 10 godina pričali o arhitekturi preduzeća, pričali ste o nečemu što je isključivo IT stvar. I to najfiniji posao u IT-u. Korak koji je dolazio tek nakon slaganja nogih kockica i radio se samo kako bi nadređeni bio zadovoljan.’’, podelio je Novica, Danas je to dosta drugačije, zato što je došlo do promene u donosiocima odluka. Danas IT ne odlučuje o budžetu, već menadžment. Menadžment ne razume ono što IT radi, a arhitektura je postala glavni okov da kompanija izađe na tržište sa vrednošću.’’ Zašto? ,,Marketing smisli odličan proizvod, ali je potreban neki online portal, provizija, aktivacija, automatizacija ili upravljanje. Kada se to predstavi IT-u, odgovor je ,,Možemo mi to da napravimo, ali za godinu dana’’. Iz tog razloga, Novica smatra da je način na koji gradimo okruženje kritičan za biznis. Dobar primer jeste kompanija Hertz koja je u upravni odbor uvela funkciju Chief Enterprise Architecture Officer.

Adaptivna evolucija – IBM Watson Studio

,,Data Science nije doživeo revoluciju, već evoluciju. U pitanju je nauka koja je postojala pod drugim imenima prethodnih godina, ali razvojem alata i brzinom razvoja, došlo je do ove discipline.’’, otvorio je svoje izlaganje Srđan Knežević, tehnički direktor za IBM za Srbiju, Makedoniju, Crnu Goru i Albaniju. Gde smo sada, a gde sve to vodi? Srđan smatra da u ovom polju i dalje ima toliko mesta za razvoj i istraživanje da smo i dalje u polju magnetofonskih traka kada je nauka o podacima u pitanju. ,,Ne treba očekivati revoluciju, treba biti tu, prisutan, pratiti i naučiti. Pre par godina je Big Data krenuo previše pompezno, pa su usledila i mnoga razočarenja. Sve se to polako razvija, ali je drastično napredovalo.’’

Kako su u softverskom inženjerstvu bile potrebne decenije da se stvari postave na svoje mesto, Srđan deli mišljenje da će isto vreme biti potrebno i nauci o podacima. ,,Tehnologija nam je danas omogućila da se velike količine podataka mogu iskoristiti u realnom vremenu. Osnovni preduslov jeste da ima dovoljno podataka. I naravno, moraju da postoje alati i metodologije koje če nas naučiti to da radimo.’’

Da bi se izbegle greške na projektu, potrebno je imati neku metodologiju. Isto važi i za Data Science. ,,Ovo je nova nauka i kada se kreće u neke projekte, ne zna se gde će oni tačno odvesti. Dakle, treba postaviti neke ciljeve, postaviti poslovni ciklus. Industrija je kroz niz godina naučila kako ovaj proces teče. Ono što se sreće kao problem jeste nedostatak platforme koja bi sve to omogućila. IBM je to prepoznao pre par godina i krenuo da radi na jednoj sveobuhvatnoj platformi koja bi odgovorila na zahteve celog procesa – IBM Watson Studio.’’, podelio je Srđan.

Ovo je samo prvi u nizu meetup-a, koje organizujemo u saradnji sa kompanijama IBM i Ingram Micro. Srđan je najavio da će treći meetup biti posvećen nauci o podacima.

Ceo meetup možete pogledati na sledećem linku:

Autor: Aleksandra Jovičić

Šta radimo

We like exceptional people, projects that can scale to beyond, and mindsets imprinted with technology.

Za dodatne informacije
kontaktiraj nas: