Nove radne navike: Kako izgleda raditi u promenjenom radnom okruženju

Globalna pandemija koronavirusa je uticala na to da kompanije širom sveta usvoje princip rada na daljinu, iako u najvećem broju slučajeva nisu imale vremena da se za to temeljno pripreme. Svedoci smo jedne od najvećih promena radnog okruženja i uslova rada u istoriji, koja ne samo da je počela naglo i bez najave, već joj se trebalo brzo prilagoditi i na nju privići. Zaposleni su usvojili nove radne navike i sada, sa ukidanjem restriktivnih mera, polako se okreću novom hibridnom modelu koji podrazumeva kako rad na daljinu, tako i povremeni odlazak na radno mesto.

Zoom stvarnost vs. rad u coworking prostoru

U prethodnom periodu stvorena je nova realnost, u kojoj su Zoom sastanci i onlajn događaji postali naša svakodnevica. Međutim, samo jednom delu zaposlenih je sve vreme prijao rad od kuće, dok je drugima odlazak u kancelariju, ipak, nedostajao. Upravo za njih je novi model koji omogućava delimičan rad na daljinu, ali ne nužno i od kuće – odlično rešenje, jer za obavljanje dela svojih radnih zadataka mogu da odaberu i drugačije okruženje, kao što je coworking prostor. Na taj način, svi oni kojima je nedostajao odlazak u kancelariju, promena mesta rada, kao i postavljanje jasne granice između dela dana koji se odvaja za posao i vremena koje treba posvetiti sebi, mogu pronaći odlične uslove za sebe i prilagoditi se novim tendencijama i izmenjenim okolnostima.

Budućnost novog načina rada je stigla

Uvođenjem hibridnog modela rada polako ali sigurno zakoračili smo u budućnost novih radnih uslova, koji će od sada pa nadalje, kako se čini, biti mnogo fleksibilniji i orijentisani više ka postizanju rezultata, a manje ka tome gde i koliko zaposleni rade. Na delu je formiranje svojevrsnog pokreta kao odgovora na novonastale okolnosti tokom pandemije, a čija je glavna premisa da se posao, u izvesnom broju slučajeva, zaista može obavljati sa gotovo bilo kog mesta.

Kada su coworking prostori u pitanju, u njima svako radi za sebe i ranije su vezivani mahom za frilensere ili zaposlene u malim kompanijama i startapima iz digitala i kreativnih industrija, dok sada primećujemo da su i zaposleni u velikim korporacijama otkrili brojne pogodnosti ovakvog okruženja, te se sve više raspituju kada i kako mogu taj način rada da isprobaju.

U praksi to znači da su svi u jednom velikom prostoru, koji dele i koji im pruža sve što je potrebno za kvalitetno poslovanje (od sala za sastanke, preko upotrebe štampača i projektora, do prostora za održavanje događaja i sl.). Atmosfera je dovoljno opuštena, ali sa dozom profesionalizma, koji postaje dominantan onda kada je to potrebno, u meri u kojoj je to neophodno.

Većina zaposlenih je produktivnija i efikasnija kada radi od kuće

Promene na tržištu nastale tokom pandemije podstakle su brojna istraživanja – kako u zemlji, tako i u svetu – koja su na jednom mestu prikupila odgovore velikog broja zaposlenih kada je posredi njihovo iskustvo u radu na daljinu.

CBS International, vodeća konsultantska kuća za nekretnine, sprovela je istraživanje u Srbiji na temu „Tradicionalna kancelarija vs. rad od kuće u izmenjenim poslovnim okolnostima”, u kome je učestvovalo preko 200 kompanija koje posluju u našoj zemlji. Rezultati su pokazali da je gotovo 70% kompanija organizovalo rad od kuće za zaposlene, dok je svega pet odsto njih i dalje radilo iz kancelarija, a ostatak ispitanika je kombinovao oba načina.

S druge strane, istraživanje „State of remote work” o mišljenju i stavovima zaposlenih u Americi o radu na daljinu, koje su 2020. godine sproveli Owl Labs i Global Workplace Analytics, pokazalo je da je skoro isti procenat (70 odsto) stalno zaposlenih širom SAD radio od kuće tokom pandemije, a gotovo 80 odsto zaposlenih očekuje da će i nakon pandemije moći da radi tako makar tri dana nedeljno, dok jedno od svako dvoje zaposlenih ne bi ni razmatralo da se vraća na posao koji ne nudi mogućnost rada na daljinu.

Dodatno, 75 odsto ispitanika iz Amerike je potvrdilo da su produktivniji i efikasniji kada rade na daljinu, dok se u Srbiji većina slaže sa tim, ali ipak 17 odsto ispitanika smatra da ih svakodnevne porodične aktivnosti i obaveze ometaju u radu i smanjuju njihovu produktivnost.

Da li vam nedostaje umrežavanje?

Na kraju, još jedna važna informacija – čak 70 odsto zaposlenih koji su učestvovali u ispitivanju organizacije Reinventing Work: Belgrade, na pitanje šta im najviše nedostaje kada rade na daljinu, odgovorilo je da je to druženje sa kolegama i koleginicama. Kao zaključak se nameće činjenica da dominantnoj većini zaposlenih nedostaje kontakt sa kolegama i da onlajn sastanci, ipak, nisu dovoljno dobra zamena za to.

Baš zbog toga, rad u coworking prostorima donosi ovu neophodnu komponentu koja većini nedostaje kada rade izolovani u kućnim uslovima, a to je, pre svega, druženje, upoznavanje novih ljudi i umrežavanje sa njima. Pored toga, otvaraju se mogućnosti za započinjanje zajedničkih projekata, dok se, sa druge strane, sve to odvija u relaksiranoj i prijateljskoj atmosferi gde postoji mogućnost brze i neposredne komunikacije. Novo i promenjeno radno okruženje na taj način zaista stvara priliku da se razviju i nove radne navike, a veća efikasnost ljudi, fleksibilnost koju dobijaju, kao i bolja organizacija vremena, svakako odnose prevagu u poređenju sa tradicionalnim načinom rada.

Piše: Aleksandra Milojković, Head of Coworking, ICT Hub

Izvor: BIZlife magazin

Šta radimo

We like exceptional people, projects that can scale to beyond, and mindsets imprinted with technology.

Za dodatne informacije
kontaktiraj nas: