Između biznisa i tehnologije – novi biznis modeli za lidere na tržištu

U susret Corporate Innovation konferenciji koju ICT Hub organizuje 22.oktobra 2019. i koja će kao glavnu temu imati potragu za novim biznis modelima, organizovali smo susret predstavnika tri velike kompanije koje su lideri u oblasti informacionih tehnologija. U četvrtak, 13. juna, imali smo prilike da čujemo šta o poslovnim modelima koji će biti relevantni u budućnosti imaju da kažu Vladan Konstantinović, Delivery Unit Manager kompanije Endava; Novica Ninić, Integration and Development Sales Leader za centralnu i istočnu Evropu u kompaniji IBM i Vladimir Ljubibratić, menadžer za poslovni razvoj i strateške inicijative kompanije Comtrade.

Da korporativni razgovori ne moraju da budu suvoparni, potvrđuje i serija Corporate Innovation Meetup događaja, koji služe da pokrenu diskusiju o novim načinima razvoja, inovacijama, tehnologiji i strategijama koje nam pomažu da održimo svoju konkurentsku poziciju. Zato je već na početku moderator Dušan Vukanović, direktor za inovacije i poslovni razvoj ICT Hub-a, otvorio razgovor diskusijom o jednoj od najčešće korišćenih sintagmi u poslovnom svetu danas, a to je digitalna transformacija. Na šta se stavlja veći akcenat – na digitalno ili na transformaciju?

Svaka izmena na nivou poslovnog procesa je neophodna kad kompanija ulazi u neku vrstu digitalizacije. Vladan Konstantinović nas je vratio na period 60-tih u Jugoslaviji kada smo već imali digitalnu scenu, “doduše, tek u povoju, ali postojala je”. Otuda, kaže on, akcenat je stavljen na transformaciju, ne na digitalno.

Gledano iz te perspektive, tehnologija je već dugo sastavni deo našeg privatnog i poslovnog života. Danas je ona drugačija, nova i unapređena i kao takva pruža niz mogućnosti kompanijama da nađu način da stvari rade brže i efikasnije. Novica Ninić se nadovezao i objasnio da digitalna transformacija u današnjem vremenu treba kompaniji da obezbedi tri stvari: prvo – da stvori mogućnost brzog izlaska na tržište sa novim proizvodom, drugo – da omogući da tehnologijom promene svoj poslovni model i treće – da pripremi kompaniju na izmenjene uslove poslovanja, jer potrošači sada sve žele online.

Ubrzani trendovi u poslovnom svetu i praćenje konkurencije umeju dovesti kompanije u nezgodnu poziciju u kojoj pokušavaju da budu inovativne, a da nisu sigurne kako to tačno treba izvesti. Ubrzanje je posledica industrijske revolucije i dovodi do izumiranja starih modela poslovanja i rađanja novih. Tako su naši sagovornici dali primer propadanja tržnih centara širom Amerike, koji su bili izuzetno popularni 90-tih, a sada su to ogromni prazni prostori, zato što su se navike potrošača promenile i ljudi danas većinu svoje kupovine obavljaju online. Vladimir Ljubibratić je tu pomenuo i primer Addiko banke, koja je nedavno otvorila prvu virtuelnu poslovnicu. „Osluškivanje potreba klijenata i brzi odgovor na iste pokretanjem novog načina poslovanja u radu sa njima – to je transformacija.“, zaključuje on.

Zanimljivo je bilo čuti koga izdvajaju kao primere dobrih biznis modela na domaćem i stranom tržištu jer je svako od njih trojice dao drugačiji osvrt. Tako je Vladan kao svoja četiri favorita izdvojio FitPass, donesi.com, Institut Mihajlo Pupin i CarGo kao uspešne nove poslovne modele. Sama tema je razvila diskusiju na nivou odnosa ‘digital born’ i tradicionalnih kompanija koje su se transformisale, te je Novica kao uspešnu priču izdvojio Netflix koji je počeo kao kompanija koja distribuira DVD na kućne adrese širom SAD, a transformisala se u globalno zastupljenog provajdera medijskih servisa. Vladmir je istakao PayPal kao novi sistem poslovanja u odnosu na sve ranije, jer iako je to kompanija koja je svoje poslovanje postavila u potpunosti u online sferu, u suštini funkcioniše kao tradicionalna banka.

Upravo ovakve kompanije su uspele u potpunosti da promene način na koji se do nekog trenutka gledalo na tržište i potrošaće. Zato su retail, telekomunikacije i bankarstvo tri industrije koje su najviše na udaru i pod pritiskom toga da “ili inoviraš ili više nisi u konkurentskoj borbi za svoje parče tržišta”, složila su se sva tri govornika.

Uspešne priče, izazovi i promene tržišnih pozicija su, iz različitih perspektiva, pokazale da bez razvoja tehnologije, većina navedenih usluga ne bi ni bila moguća. “Ako želiš novo i revolucionarno, onda se boriš sa greškama i brzinskim rešavanjem istih. U inovacijama onih 5% koji prvi izađu na tržište plaćaju cenu nezrelosti rešenja, a ostalih 95% čeka da se nešto testira kako bi se priključili.”, kaže Vladan. “E sad, pitanje je da li neko želi da bude pionir ili da samo čeka u redu.”

Uloga tehnologije je da ubrza, olakša, omogući kreiranje nove usluge ili proizvoda i na taj način unapredi postojeće stanje na tržištu. Nijedan od govornika ne misli da će nešto što je tradicionalno i već dugo vremena zastupljeno u potpunosti nestati, ali će svakako biti makar upotpunjeno.  Daju primer da ćemo i dalje spavati u krevetu, bilo da smeštaj rezervišemo u hotelu ili preko Airbnb platforme. Pitanje za budućnost je, recimo, kako ćemo putovati do tog smeštaja i kakve nas promene u toj oblasti očekuju.

Kao poruku za kraj, Novica je rekao da je često naš najveći izazov strah od individualizma i toga kada i kako treba pristupiti inoviranju. Ljudi se plaše jer sistem u kome funkcionišu ne mari mnogo za preduzetnički duh, a to je ono što zna da koči kreativnost i inovativnost. On poručuje da ne treba čekati druge, bitno je samo krenuti – a to važi i u privatnom i u poslovnom životu.

Vladimir se na to nadovezao i poželeo više znatiželje i otvorenosti u kompanijama. Nove ideje i inovacije su neophodnost u svakom poslu. Nekad će novi poduhvat uspeti, nekad ne, ali preduzetnički duh je ono što je bitno za razvoj. Kako on kaže – „tako se stvaraju lideri na tržištu“.

Autorka: Marina Ugrinić, ICT Hub

 

Šta radimo

We like exceptional people, projects that can scale to beyond, and mindsets imprinted with technology.

Za dodatne informacije kontaktiraj nas:[contact-form-7 id="51" title="Contact form"]