Blog

5 koraka neophodnih da bi bio uspešan preduzetnik


Imali smo priliku da u ICT Hub-u ugostimo energičnog Juan Carlos Moralesa i čujemo njegovu neverovatnu priču. On je preduzetnik koje je uspešno pokrenuo i skalirao nekoliko svojih biznisa. Kao svoj najveći uspeh, Juan Carlos ističe to što je svoju kompaniju Elite Carthagena doveo od 0 do 200.000 dolara u prihodima za samo 12 meseci rada kompanije.

Gde leži tajna njegovog uspeha? Ovo pitanje mučilo je veći deo publike pred početak predavanja. Međutim, odgovor uopšte nije jednostavan, što je i Juan Carlos potvrdio. Njegov razvojni put je dugo trajao i na njega je dosta toga uticalo, od odrastanja, preko upoznavanja ljudi, pa sve do spremnosti da žrtvuje kratkoročne ciljeve zarad dugoročnog uspeha.

Kao pokušaj odgovora na postavljeno pitanje izdvajamo 5 glavnih zaključaka sa njegovog predavanja:

1. Dobar mentor vredi više nego što možete da zamislite

Uticaj dobrog mentora kako na poslovni tako i na lični razvoj pojedinca može biti od velikog značaja. U nekim slučajevima, pravi mentor je u stanju da potpuno promeni vaš život. Mentor je tu da vas inspiriše, kritikuje, da vam bude uzor, da vas sasluša i postavi neverovatno teška pitanja na koje verovatno nećete imati odgovor, ali će isto tako i da vas pohvali, da vas poveže sa ljudima za koje misli da vam mogu pomoći i što je najvažnije, da usmerava vaš profesionalni razvoj.

2. Morate voditi računa o svom ličnom brendu i načinu na koji ga razvijate

Veliki brendovi poput Nike, Adidas, Apple, Microsoft i mnogih drugih su prepoznatljivi svuda u svetu po kvalitetu proizvoda ili usluge koje nude. Kada kupite Nike Air ili iPhone znate šta ćete dobiti za svoj novac – visok kvalitet robe koja dugo traje. Preduzetnik morate to isto da postignete i sa svojim biznisom! Interakcijom sa drugim ljudima, kako uživo, tako i putem društvenih mreža kao što je LinkedIn, treba da pozicionirate sebe kao osobu od poverenja i kao stručnjaka u svojoj oblasti. Međutim, to samo po sebi nije dovoljno i za uspešno lično brendiranje. Kako biste i to postigli, bitno je da ispoštujete sve dogovore sa drugim ljudima koji će onda i međusobno o vama pričati sa poštovanjem. Potrebno je mnogo vremena i truda kako bi se takva reputacija izgradila, ali je zato dovoljna jedna greška kako bi se sav taj trud poništio. Iz tog razloga, budite veoma obazrivi kako postupate sa klijentima i kakav kvalitet usluge pružate. Na samom početku, trebalo bi da se vi kao preduzetnici postarate da svaki aspekt usluge ili proizvoda koji pruža bude savršen za prve klijente koji će kasnije postati vaši ambasadori i koji će vas okarakterisati kao osobu koja pruža visok kvalitet usluge ili proizvoda. Za siguran uspeh na ovom polju, potrebno je da napravite plan i struktuirano pristupite realizaciji tog plana. Morate da znate šta tražite od drugih ljudi i šta želite da dobijete od vremena i truda koje planirate da uložite u lično brendiranje.

3. Dobra mreža kontakata je ključna

Svaki preduzetnik koji želi da smanji inicijalne troškove marketinga, ali u isto vreme i prikaže tržištu koju vrednost zapravo nudi, potebno je da izgradi veliku mrežu kontakata. Ti kontakti su osnovni resurs na svakom početku i možete ih iskoristiti kako biste unapredili brendiranje svoje kompanije, prve prodaje, troškove marketinga, a na kraju krajeva, poslužiće i za lično brendiranje vas kao osobe vredne saradnje. Ovaj deo se nadovezuje na prethodno izneto – mentor može da vam pokaže kako treba prići potencijalnim korisnicima i kako postupati sa njima, a može vam pomoći i da napravite strategiju ličnog brendiranja i time kreirate osnovu za izgradnju mreže kontakata.

4. Pratite svoj razvoj

Kako biste bili sigurni da ste na pravom putu da ispunite postavljene ciljeve (lične ili poslovne), neophodno je da stalno pratite svoj razvoj. Bilo da ste odlučili da svakodnevno trenirate, pa vam terba dnevnik ishrane ili je u pitanju razvoj kompanije, pa postoje druge metrike koje morate da pratite, na vama je da znate u svakom trenutku gde se koriste vaši (malobrojni) resursi i šta vi dobijate za to ulaganje. Ovo može da bude veoma opterećujuće za preduzetnike, pa iz tog razloga oni često ne prate nikakve podatke. Baš zato u svom dnevnom rasporedu morate izdvojiti barem sat vremena da se potpuno posvetite unosu i analizi podataka. Podaci vam mogu reći gde stojite loše, a gde vam ide odlično, te na osnovu toga možete doneti odluke sa više sigurnosti u sam ishod. Kada nakon godinu dana sednete i analizirate sve podatke, jasno ćete videti kako je tekao vaš razvojni put i na osnovu toga ćete moći da izvučete lekcije koje možda inače ne biste uvideli.

5. Pravi način razmišljanja i fokus su ključni

Juan Carlos je tokom svog predavanja pomenuo dva tipa mentaliteta: fiksirani i razvojni. Prvi mentalni sklop se vezuje za ljude koji ne veruju da mogu da promene svoje veštine, sposobnosti ili karakter. Takve osobe misle da je sve oko njih takvo kakvo jeste i da tu nema mnogo šta što se može učiniti. Sa druge strane, razvojni mentalitet podrazumeva da osoba veruje da se sve da promeniti i razviti. Svaka prepreka se može savladati, samo je potrebno vreme da se nađe određeno rešenje. Upravo takav mentalitet je potreban svakom preduzetniku ukoliko želi da bude uspešan u poslu koji obavlja. Takav mentalitet zahteva da se sve prethodno pomenuto uradi, da se svemu pristupi analitično i fokusirano. Potrebno je rešavati problem po problem. Preduzetnik ne sme da se upušta u multitasking ukoliko postoji mogućnost da izgubi fokus i postigne slabe rezultate.

Ne zaboravite…

Kako biste uspeli da razvijete kompaniju sa skromnim budžetom, potrebno je da se krećete i stvarate inicijalne kontakte. Kako ti kontakti i razgovori sa ljudima ne bi bili isprazni, potrebno je da razjasnite koji problem rešavate i koju vrednost nudite kako bi u par rečenica na jednostavan način to svakom i u svakoj prilici mogli da objasnite. Tokom takvih razgovora, možda ćete naći nekoga ko će biti oduševljen time što vi radite i biće voljan/a da vam se pridruži u radu bez ikakve naknade. Takav resurs na samom početku razvoja kompanije je neprocenjiv jer će fokus od tog trenutka biti usmeren tamo gde je najpotrebniji i možete postići više za kraće vreme, što znači da su vaše šanse za uspeh mnogo bolje. Ovakve korake treba detaljno zabeležiti i testirati u komunikaciji sa drugima, kako biste na taj način okupili oko sebe ljude koji su voljni da rade i promovišu vašu kompaniju.

Nađite osobu koju želite da imate kao mentora, napravite plan i krenite da svakodnevno beležite svoj napredak. Mapirajte ključne igrače u svojoj industriji i kontaktirajte ih, izgradite odnos sa njima bez potrebe da prodajete svoje usluge ili proizvode. Tokom razgovora sa tim ljudima, slušajte koji su njihovi problemi i smislite kako vi možete da rešite njihove probleme. Kada nađete rešenje, u jednom od vaših razgovora ga spomenite i videćete kako ćete lako dobiti prve klijente. Kako biste sve ovo postigli potrebno je mnogo truda i uloženog vremena, ali budite strpljivi i spremni da izazivate i menjate sve, pa i sebe.