prijavi se

Kako do prave ideje?

Ideje su ono što oslikava naš svakodnevni život, ali koja je ona prava? Koja je ta ideja koja može u potpunosti promeniti vaš život nabolje ili definisati vaš životni uspeh? Da li takva ideja zaista postoji?

 

Na ovu temu razgovarali smo sa Alexom Čovićem, rezident mentorom koji blisko sarađuje sa timovima okupljenim u ICT Hub-u. Alex je svoju preduzetničku karijeru započeo u Estoniji, a nastavio je kao ko-osnivač prve domaće platforme za kontekstualno oglašavanje na internetu. Savetovao je neke od najuspešnijih lokalnih i regionalnih IT kompanija. Jedan je od organizatora najvećeg festivala posvećenog tehnološkom preduzetništvu u Jugoistočnoj Evropi, mentor najaktivnijeg regionalnog investicionog fonda, kao i kreator programa prve startap škole u Srbiji.

Ko odlučuje da li je neka ideja ona prava?

Alex: Znamo već da ljudi ulaze u startap priču sa bilo kakvim idejama, a većina tih ideja su na samom početku loše. Svaka ideja postaje dobra kroz rad, odnosno kroz suočavanje te ideje sa realnošću, ili sa korisnikom. To je upravo ono što treba biti fokus od samog starta. Korisnik je osoba za koju pravite proizvod, to je osoba koja na kraju dana odlučuje da li je vaš proizvod kvalitetan i da li će izdvojiti svoje vreme ili sredstva kako bi doprineli realizaciji baš te ideje. Dakle, tu se preduzetnik najmanje pita. Uspešni biznisi nisu oni koji rade tačno ono što njihov osnivač hoće da rade, već oni koji rade tačno ono što njihovom korisniku treba.

Najveći problem je pre svega što su osnivači previše zaljubljeni u svoju ideju i izbegavaju da razgovaraju sa svojim krajnjim korisnicima. To je, zapravo, i jedan od razloga što postoji gomila startapa koji imaju founding i koji su iskusni, a još uvek nemaju proizvod ili još uvek nemaju korisnike. Ja to nekako prepisujem strahu od neuspeha. Ljudi izbegavaju da suoče svoje pretpostavke sa realnošću.

Kako se dolazi do prave ideje?

Alex: U praksi, obično ne postoji nešto što je prava ili dobra ideja. Postoji nešto što možeš da realizuješ sa resursima i znanjem koje imaš. To je poenta. Ja mogu da imam ideju koja podrazumeva jeftine letove na Mars, što u suštini jeste dobra ideja, ali ja to ne mogu da realizujem. To može da realizuje Elon Musk. Šta jeste dobra ideja za mene? To je nešto za šta imam znanje, resurse, partnere, krajnje potrošače ili korisnike, i ostale sastavne blokove jednog uspešnog biznisa. Samim tim, cela suština uvodne radionice “Idea generation” koju radim sa stanarima u ICT Hubu, jeste upravo da navede ljude da razmišljaju iz svog iskustva, iz svoje zajednice i svojih kontakata. Na taj način dolaze do zaključka koliko je realizacija zapravo moguća. Kao i da li su prepoznali problem koji zaista postoji, i da li mogu da naprave rešenje koje je dovoljno dobro da zadovolji potrebe ciljanog korisnika. Da, korisnik treba da bude No. 1 , ali ti si na kraju taj koji to treba da realizuje.

Šta nakon generisanja ideje?

Alex: Apsolutno treba razgovarati o svojoj ideji sa svima. To je prva stvar u kojoj svi greše. Ta slika počinje polako da se menja, i veoma mi je drago zbog toga. Niko vam neće ukrasti ideju. Mi svi imamo ideje. Ideje su jako jeftine. Nemamo znanje, vremena i resurse da ih napravimo. Iz razgovora sa mnogim preduzetnicima, mogu samo pozitivne stvari da se dese kada svoju ideju izložite tuđem mišljenju i kritici.

Druga stvar je da svakome, a pogotovu početnicima, treba mentor, po mogućstvu, neko ko je već prošao kroz sve te korake kroz koje ljudi sa prvim startapom tek treba da prođu. To je od izuzetne koristi. Ja sam preduzetnik već 10 godina, a sada imam više mentora nego ikada. To je sjajno, jer uvek postoji neko ko zna više od vas ili zna informaciju koja vam može preokrenuti sve nabolje.

Treća stvar je da kada jednom definišete ko je vaš korisnik, tj. ko vam je ciljna grupa, treba da izađete i da razgovarate upravo sa njima. Upravo njih treba pitati koji su njihovi problemi. To je najbolji način da napravite ono što je ljudima zaista potrebno.

Kroz iskustvo u radu sa mladim ljudima, znamo da često nisu svesni u kojoj fazi se nalazi startap. Karakteristično je da većina želi da dođe do investicije i to što brže, to bolje. Previd u celoj priči jeste upravo to što većini startapa na samom početku nije potrebna investicija, već definisanje ciljne grupe, kontakti, sastanci sa ljudima koji bi kupili ili koristili njihov proizvod, ili kompletiranje celokupne slike o tome šta njihov proizvod jeste, kako će na najbolji način to uspeti da iskomuniciraju i predstave ljudima. Alex savetuje da je Business model canvas jedan od najboljih alata za definisanje šta je zapravo potrebno vašem startapu u određenom trenutku.

“Nažalost video sam puno startapa koji su dobili investicije i sa njima nisu uradili ništa pametno, zato što su se koncentrisali na neke druge stvari umesto na samu realizaciju. Dakle, investicija im nije pomogla da se ubrzaju. Hoću reći da investicija ne treba da bude sama sebi cilj. Startapi u ranoj fazi treba da rade samo dve stvari, a to je razgovor sa korisnicima i kodiranje.” – Alex Čović

Alex_Čović

Alex: Ljudi često zamenjuju teze značenja startapa, tačnije zaboravljaju da je pun naziv Startap kompanija. Dakle, to nije organizacija za skupljanje investicija i pičevanje, to je kompanija koja treba da napravi novac. Novac se zarađuje tako što nađeš korisnika i prodaš mu nešto što njemu treba. Da bi to uradio moraš da znaš šta mu treba i da to napraviš. Ako se koncentrišete na te stvari, onda ste na pravom putu da realizujete svoju ideju i pretvorite je u onu pravu.

Glavni savet koji bih želeo da podelim sa ljudima jeste da počnu. Da ne ostaju dugo na razmišljanju o ideji, već da pronađu nekoga ko im može pomoći u samoj realizaciji. Možete doći u Hub, razgovarati sa nekim iz tima, čujete kakvo je njihovo mišljenje i da što pre krenete u realizaciju. Ideja dok je samo u glavi osnivača je poprilično imaginarna, ona mora da postane pravi plan sa konkretnim koracima realizacije da bi imala nekog smisla. Iznesite svoju ideju u svet, razgovarajte sa ljudima i testirajte svoju ideju na tržištu.

Comments

comments

Newsletter

Budi u toku sa svim dešavanjima - mesečni Newsletter

Kontakt

Kralja Milana 10, ulaz iz Devojačkog parka, 11000 Belgrade; Phone +381 11 411 8881

Show Buttons
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkdin
Hide Buttons